responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 47

دست راست بر دست چپ و دست چپ را بر مسح سر و مسح سر بر مسح پاها مقدّم است و احتياط اين است كه مسح پاى راست را بر چپ مقدم بدارد بلكه واجب بودن آن خالى از وجه نيست.

(1) و از جمله شرايط وضو: موالات بين اعضاء است به اين معنا كه شستن عضو بعدى را بقدرى تأخير نيندازد كه همه اعضاء قبلى خشك شود.

(2)

مسأله 14- خشك شدن اعضاء قبلى در صورتى به وضو ضرر مى‌رساند

كه علت آن، تأخير و فاصله طولانى بين شستن اعضاء باشد. و اما اگر عرفا افعال وضو را پى‌درپى انجام دهد و با اين حال به علت گرماى هوا يا غير آن، اعضاء قبلى خشك شود، وضو باطل نمى‌شود

(3)

مسأله 15- اگر كارهاى وضو را پى‌درپى انجام ندهد

و با اين حال به علت سردى و رطوبت هوا، رطوبت اعضاء باقى بماند آنگونه كه اگر هوا معتدل بود رطوبت خشك مى‌شد، وضو صحيح است، بنابراين معيار در صحت وضو يكى از دو چيز است: يا باقى ماندن رطوبت محسوس و يا مراعات موالات عرفى.

(4)

مسأله 16- اگر به علت فراموشى، كارهاى وضو را پى‌درپى انجام ندهد

وضويش باطل است و همينطور است اگر به خيال اينكه عضو قبلى خشك نشده موالات را رعايت نكند و سپس معلوم شود كه خشك شده بوده وضو باطل است.

(5)

مسأله 17- اگر جز در قسمتى از ريش كه از چانه گذشته است در عضو ديگرى رطوبت نمانده باشد

در كفايت آن رطوبت اشكال است و همينطور است اگر فقط در ساير قسمتهائى كه از حد معين براى وضو خارج است مانند موى بالاى پيشانى، رطوبت مانده باشد. بلكه اشكال اين صورت بيشتر است.

(6) و از جمله شرايط وضو- نيّت است، و آن قصد انجام دادن عمل است. و بايد به عنوان اطاعت امر خدا و يا قربة الى اللّه انجام شود. و اخلاص در نيّت شرط است، پس اگر چيزى را كه با خلوص نيّت منافات دارد به آن ضميمه كند وضو باطل است، خصوص آنكه اين ضميمه ريا باشد زيرا ريا به هر صورتى در عمل راه پيدا كند عمل را باطل و فاسد مى‌كند. و اما ضميمه‌هاى ديگر اگر راجح [20] باشند و در نيّت داخل شوند ضررى به وضو نمى‌رسانند، مگر آنكه آن ضميمه مقصود اصلى و قصد اطاعت امر وضو تابع آن باشد، و يا آنكه محرّك به وضو تركيبى از آن دو قصد باشد بطورى كه هر يك از آن دو قصد جزئى از محرك وضو محسوب شود و همچنين بنابر احتياط واجب اگر هر يك از آن دو مستقل باشد (يعنى هر يك به تنهائى محرك براى عمل باشد) وضو را باطل مى‌كند، و اگر ضميمه مانند خنك شدن مباح باشد، وضو باطل مى‌شود مگر آنكه قصد ضميمه تابع بوده و اطاعت امر خداوند متعال مقصود اصلى باشد.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست