responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 45

نمازگزاران باشد وضو صحيح است.

(1)

مسأله 11- بنابر احتياط واجب وضو از ظرف طلا و نقره مانند وضو از ظرف غصبى است‌

پس تفصيل گذشته در ظرف غصبى در اين مسأله هم جارى است. بنابراين اگر از ظرف طلا و نقره از روى جهل يا فراموشى و حتى اگر شك داشته باشد از طلا و نقره است يا نه، وضو بگيرد صحيح است اگر چه بطور ارتماسى و يا برداشتن آب از آن باشد و آب هم منحصر در آن ظرف باشد.

(2)

مسأله 12- اگر قبل از شروع يا در بين وضو در وجود مانع (از رسيدن آب) شك كند

وارسى واجب نيست. مگر آنكه احتمال وجود مانع منشأ عقلائى داشته باشد كه در اين صورت وارسى واجب است تا به نبودن مانع مطمئن شود. و همچنين در صورتى كه قبلا مانع وجود داشته (نيز) وارسى واجب است. و اگر پس از تمام شدن وضو شك كند كه هنگام وضو مانع وجود داشته يا نه، بنا را بر نبودن مانع و صحت وضو بگذارد، و همينطور است اگر مانع وجود داشته و در حال وضو متوجه آن بوده و يا احتمال بدهد كه متوجه بوده و پس از وضو در اينكه مانع را برداشته و يا آب را به زير آن رسانده يا نه شك كند، بنا را بر صحت وضو بگذارد. و همچنين است اگر (بعد از وضو) علم به وجود مانع پيدا كند و نداند كه آن مانع در حال وضو بوده و يا بعد از وضو پيدا شده است؟ (نيز بنا را بر صحت وضو بگذارد).

اما اگر بداند كه در حال وضو چيزى بوده كه ممكن است آب به زير آن نرسيده- كه گاهى آب به زير آن مى‌رسد و گاهى نمى‌رسد- مانند انگشتر و بداند كه در حال شستن متوجه آن نبوده و يا بداند كه آن را حركت نداده و با اين حال در اينكه اتفاقا آب به زير آن رسيده يا نه شك كند، حكم به صحت وضو مشكل است بلكه ظاهرا اعاده وضو واجب است‌

(3)

مسأله 13- اگر بعضى از اعضاء وضو نجس بوده وضو گرفته و پس از وضو شك كند

در اينكه آن عضو را قبل از وضو پاك كرده يا نه وضويش صحيح است و ليكن بنا را بر نجاست آن عضو بگذارد پس واجب است براى اعمال آينده آن را تطهير نمايد، ولى اگر بداند كه در حال وضو توجه به آن نداشته، ظاهرا اعاده وضو واجب است.

(4) و از جمله شرايط وضو: اين است كه در حال اختيار خودش مباشرتا وضو بگيرد. و در حال اضطرار نايب گرفتن جايز بلكه واجب است، پس در اين صورت نايب، او را وضو مى‌دهد و خود مضطر نيّت وضو مى‌كند اگر چه احتياط مستحب اين است كه نايب هم نيت كند، و در مسح بايد نايب دست مضطر را بر موضع مسح بكشد. و اگر ممكن نباشد بايد نايب از دست مضطر رطوبت بگيرد و با آن مسح كند، و احتياط مستحب اين است كه با اين وضو در صورت امكان تيمم هم بكند.

(5) و از جمله شرايط وضو: ترتيب بين اعضاء است، پس شستن صورت بر دست راست و

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 45
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست