نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 429
رسا، بدون پيچيدگى،
مقتضاى حال را رعايت كند، و به آنچه كه بر مسلمين در تمام نواحى جهان مخصوصا منطقه
خودش مىگذرد شناخت داشته باشد و مصالح اسلام و مسلمين را بداند. با شجاعت باشد كه
در راه خدا از ملامت هيچ سرزنش كنندهاى نترسد، و در اظهار حق و ابطال باطل بر
اساس مقتضيات و ظروف خاصّ، صراحت داشته باشد، و آنچه را كه موجب تأثير كلامش در
قلبهاى مردم مىشود، مراعات كند، از قبيل مواظبت نمودن بر اوقات نمازها، و ملبّس
بودن به لباس صلحا و اوليا، و كارهايش با نصايح و تشويقها و انذارهايش موافق باشد
و از چيزهايى كه موجب سبك شدن او و حرفهايش مىشود، حتى از زياد حرف زدن و شوخى
كردن و آنچه كه ارزش ندارد، اجتناب نمايد و همه اينها خالصا براى خداى متعال و به
خاطر اعراض و روگردانى از علاقه به دنيا و رياست باشد،- زيرا حبّ دنيا سر نخ هر
گناه است- تا اينكه كلامش در قلبها اثر كند و مستحب است كه در زمستان و تابستان با
عمامه باشد و ردايى از برد يمن يا عدن دوش بگيرد و زينت كند و تميزترين لباسش را
بپوشد و عطر بزند و با آرامش و وقار باشد و وقتى بالاى منبر رفت (به حاضرين سلام
كند) و رو به مردم نمايد و مردم هم رو به او باشند، و به چيزى مانند كمان يا عصا
يا شمشير تكيه كند و قبل از خطبه تا تمام شدن اذان مؤذّنها روى منبر بنشينند.
(1)
مسأله
15- قبلا گذشت كه بين دو نماز جمعه، سه ميل فاصله بودن معتبر است.
پس اگر دو
نماز جمعه در كمتر از اين حدّ لازم اقامه شود، چنانچه همزمان باشند، هر دو باطل
مىشوند، و اگر يكى از آنها و لو با گفتن تكبيرة الاحرام جلوتر اقامه شود، نماز
جمعه بعدى باطل مىشود، چه نمازگزاران بدانند كه نماز جمعهاى قبل از اين نماز
اقامه شده يا ندانند، و نماز جمعه قبلى، صحيح باشد، چه نمازگزاران بدانند كه نماز
جمعه ديگرى به اين نماز ملحق مىشود يا نه، و معيار در صحيح بودن نماز جمعه، مقدم
بودن خود نماز است نه خطبه، بنابراين اگر يك نماز جمعه در خطبه جلوتر باشد و ديگرى
نمازش جلوتر باشد، نماز جمعهاى كه شروع نمازش متأخر از نماز ديگرى بوده باطل
مىباشد.
(2)
مسأله
16- احتياط آن است كه وقتى مىخواهند در جايى نماز جمعه اقامه نمايند، احراز شود
كه نماز جمعه ديگرى در آنجا در كمتر از حدّ معتبر، همزمان يا قبل از آن، منعقد
نمىشود
، اگر چه
اشبه آن است كه انعقاد نماز جمعه مادامىكه احراز نشده نماز جمعه ديگرى همزمان يا
جلوتر از آن اقامه شده، جايز و نماز صحيح مىباشد، بلكه ظاهر اينست كه اگر انعقاد
نماز جمعه ديگرى معلوم باشد، ولى در همزمان يا جلوتر بودن آن شك باشد، انعقاد نماز
جمعه جايز است.
(3)
مسأله
17- اگر بعد از فارغ شدن از نماز بدانند كه نماز، جمعه ديگرى منعقد شده است
و هر يك از
دو جماعت نمازگزار احتمال جلو و عقب بودن نماز را بدهند ظاهر اين است كه اعاده بر
هيچيك از دو جماعت واجب نيست، نه به عنوان جمعه و نه به عنوان ظهر
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 429