نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 419
باشد كار را انجام
دهد، بدون آن كه خودش را براى عمل اجير نموده باشد، جايز است ديگرى را براى آن
اجير نمايد، لكن در اين صورت بنابر احتياط، نبايد اين اجير را به كمتر از آن اجرتى
كه براى آن كار معيّن شده است اجير نمايد، مگر آن كه خودش مقدارى از كار را انجام
داده باشد، اگر چه كم باشد.
(1)
مسأله
10- اگر براى اجير وقت و مدّتى معيّن شود
و اجير عمل
يا تمام آن را در آن مدّت انجام ندهد، حق ندارد بعد از آن مدّت، آن را انجام دهد
مگر آنكه از مستأجر اذن بگيرد و اگر (بدون اذن گرفتن) انجام دهد، مانند شخص
تبرّعكننده مستحقّ اجرت نمىشود، ولى اگر قرارداد انجام عمل در وقت معيّن به
عنوان شرط زايدى (مثل در ضمن عقد اجاره) بوده است (كه اجير عمل را انجام دهد و
علاوه بر آن شرطى هم داشته كه انجام آن در مدّت معيّنى باشد) اجير اگر تخلّف كند
(و بعد از آن مدّت انجام دهد) مستحقّ همان اجرتى كه معين شده مىشود و (در همين
مورد) اجيركننده حق فسخ كردن اجاره را به خاطر تخلّف شرط دارد، پس اگر فسخ نمايد،
اجرتى را كه اجير گرفته، پس مىگيرد و اجير استحقاق اجرة المثل را دارد.
(2)
مسأله
11- اگر بعد از عمل معلوم شود اجاره باطل بوده است
، اجير
براى كارش استحقاق اجرة المثل را دارد و همچنين است اگر اجاره به خاطر مغبون شدن
يا غير آن فسخ شود.
(3)
مسأله 12-
اگر كيفيّت مخصوصى در عمل از حيث بجا آوردن مستحبّات تعيين نشود
و انصرافى
هم نباشد (يعنى طورى نباشد كه اگر تعيين هم نكند، خود به خود فهميده مىشود كه
مثلا فلان عمل مستحبى همراه آن هست و يا نيست)، واجب است مستحبّات متعارف را مثل
قنوت و اللّه اكبر ركوع و مانند اينها را بجا آورد.
(4)
نماز
جمعه
[در وجوب
نماز جمعه]
(5)
مسأله 1-
نماز جمعه بطور تخيير بين آن و نماز ظهر در اين زمانها (يعنى عصر غيبت حضرت صاحب
العصر عجل اللّه تعالى فرجه الشريف) واجب است
و خواندن
نماز جمعه افضل، و خواندن نماز ظهر احوط است، و احتياط بيشتر خواندن هر دوى آنها
است، بنابراين كسى كه نماز جمعه را بخواند، بنابر اقوا نماز ظهر از او ساقط
مىشود، لكن احتياط آنست كه بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را بخواند، و نماز جمعه
مانند نماز صبح دو ركعت است.
(6)
مسأله 2-
كسى كه نماز جمعه را به امام جمعه اقتدا كرده
(و خوانده
است)، مىتواند نماز عصر را به همان امام جمعه اقتداء كند، ولى اگر بخواهد احتياط
كند پس از جماعت خواندن، نماز ظهر و عصر را اعاده كند، مگر آن كه امام و همچنين
مأموم بعد از نماز جمعه و قبل از نماز عصر، احتياطا نماز ظهر را ادا كنند، كه
اقتداء كردن به اين امام در نماز عصر جايز است و احتياط به آن حاصل مىشود.
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 419