responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 275

(1)

مسأله 13- اگر نزد او چيزى كه سجده بر آن صحيح است، نباشد

يا باشد و ليكن به جهت تقيه و مانند آن نتواند بر آن سجده كند، بايد بر لباس پنبه‌اى يا كتانى سجده نمايد. و اگر آن هم نباشد بايد بر لباسش كه از جنس آنها نيست، سجده نمايد، و اگر آن هم نباشد بايد بر پشت دستش سجده نمايد. و اگر بر آن هم قادر نيست بايد بر معادن سجده نمايد.

(2)

مسأله 14- هرگاه در اثناى نماز چيزى را كه سجده بر آن صحيح است از دست بدهد

در وسعت وقت بايد نماز را بشكند (و پس از تهيه چيزى كه به آن سجده كند از نو نمازش را بخواند) و در تنگى وقت به ترتيبى كه (در مسأله سابق) گذشت سجده مى‌نمايد.

(3)

مسأله 15- جائى را كه نماز واجب در آنجا خوانده مى‌شود بايد استقرار داشته و نلرزد.

بنابراين اگر در حال اختيار، در كشتى يا تخت يا روى خرمن، نماز بخواند و استقرار و آرامش لازم را نداشته باشد، نمازش باطل است. و اگر طورى باشد كه بگويند نمازگزار داراى آرامش و سكون است، نمازش صحيح است هر چند در كشتى در حال حركت و مانند آن مثل هواپيما و قطار و مانند اينها باشد. البته بايد بقيه شرايط نماز مانند رو به قبله بودن و غيره، رعايت شود، اينها در حال اختيار است و اما در صورت ناچارى مى‌تواند در حال راه رفتن و روى چهارپا و كشتى متحرك و مانند اينها، نماز بخواند. و هر اندازه كه مى‌تواند بايد رعايت قبله را بنمايد. و هر وقت كه مركبش، انحراف از قبله پيدا كرد، نمازگزار حتى الامكان، بايد خود را رو به قبله نمايد. و اگر فقط براى گفتن تكبيرة الاحرام مى‌تواند رو به قبله باشد به همان اكتفا مى‌نمايد. و اگر اصلا نتواند رو به قبله كند، رو به قبله بودن ساقط مى‌شود، ليكن بايد الاقرب فالاقرب به قبله را رعايت كرده و رو به نزديكترين طرف به قبله نماز بخواند و همچنين است حكم، نسبت به هر چيزى كه در نماز واجب است. بنابراين هر چه كه آوردنش ممكن است بايد خود آن را وگرنه بايد عوض آن، آورده شود. و آنچه را كه ناچارا آورده نمى‌شود، ساقط مى‌شود.

(4)

مسأله 16- خواندن نماز در مساجد، مستحب است‌

بلكه بدون عذر مانند باران در مسجد حاضر نشدن مخصوصا براى همسايه مسجد مكروه است. حتى در حديث آمده است «براى همسايه مسجد نماز نيست مگر در مسجد» و بافضيلت‌ترين مساجد مسجد الحرام سپس مسجد النبى (صلّى اللّه عليه و آله) سپس مسجد كوفه و مسجد الاقصى سپس مسجد جامع سپس مسجد قبيله و پس از آن مسجد بازار است و براى زنان افضل آنست كه در اطاقهاشان نماز بخوانند و بافضيلت‌تر اينست كه در اطاق اندرونى نماز بخوانند، و

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 275
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست