responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 265

(1)

مسأله 15- آنچه بر مردان حرام است، خصوص پوشيدن ابريشم است‌

بنابراين فرش كردن و روى آن سوار شدن و خود را به آن پيچيدن يعنى در وقت خواب زير آن رفتن، مانعى ندارد و دكمه لباس و نشانه‌هاى آن و نخها و قيطانهائى كه در لباس قرار داده مى‌شود- از ابريشم باشد- اشكالى ندارد كما اينكه دستمال روى جراحات و دمل گونه‌ها و پارچه‌اى كه مسلوس البول از آن جهت نگهدارى بول استفاده مى‌كند- از ابريشم باشد- اشكالى ندارد بلكه وصله زدن لباس و حاشيه‌دوزى آن با ابريشم در صورتى كه آن قدر زياد نباشد كه پوشيدن حرير به آن صدق كند، اشكالى ندارد. اگر چه در حاشيه‌دوزى احتياط آنست كه از چهار انگشت بهم چسبيده، بيشتر نباشد. بلكه در وصله قرار دادن آن هم احتياط اينست كه از اين مقدار بيشتر نباشد.

(2)

مسأله 16- دانستى كه آنچه حرام است پوشيدن ابريشم محض است‌

، يعنى ابريشم خالصى كه با غير ابريشم مخلوط نباشد. بنابراين پوشيدن ابريشمى كه با چيزى مخلوط است، اشكالى ندارد. و معيار آنست كه عرفا ممزوج بودن صدق كند كه از خالص بودن بدر آيد اگر چه آن چيز يك دهم باشد. و آن غير ابريشم- از اين جهت كه بتواند با آن نماز بخواند- بايد چيزى باشد كه نماز در آن صحيح است بنابراين كفايت نمى‌كند كه با پشم و كرك حيوان حرام گوشت مخلوط باشد. اگر چه مخلوط بودن با اينها براى رفع حرمت پوشيدن كفايت مى‌كند. البته پوشيدن لباسى كه از تابيده ابريشم و طلا، بافته شده، حرام است همانگونه كه نماز در آن صحيح نيست.

(3)

مسأله 17- [لباس شهرت و لباس مختص به جنس مخالف نماز را باطل نمى‌كند]

بنابر احتياط واجب. پوشيدن لباس شهرت (كه معمول نيست و شخص را انگشت‌نما مى‌كند) و همچنين پوشيدن مرد لباس زن را و بر عكس، اگر چه حرام است و لو پوشيدن آنها براى نماز ضرر ندارد (نماز در آنها صحيح است)

(4)

مسأله 18- اگر شك كند كه لباس يا انگشترش طلا است يا غير طلا

پوشيدن و نماز در آن جايز است، و همچنين است چيزى كه شك كند ابريشم است يا غير ابريشم (پوشيدن و نماز با آن جايز است). و چيزى به نام «شعرى» براى كسى كه حقيقت آن را نمى‌داند از قبيل آنست كه در ابريشم بودن لباس شك دارد (پس نماز با آن جايز است) و همچنين است اگر شك كند كه ابريشم خالص است يا با چيزى مخلوط است (مى‌تواند با آن نماز بخواند) هر چند احتياط آنست كه از آن اجتناب نمايد.

(5)

مسأله 19- پوشيدن ابريشم براى بچه، اشكالى ندارد

، بنابراين اگر ولىّ به بچه ابريشم‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست