responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 225

مى‌توان به تنهائى در آن نماز خواند (كه به تنهائى ساتر عورت است) احتياط واجب آنست كه در نماز آن را همراه نداشته باشد، ولى بنابر اقوا، نماز با چيزى كه نمى‌توان به تنهائى در آن نماز خواند (و نجس شده) مثل چاقو و پولهاى خرد جايز است.

(1) پنجم لباس زن پرستار بچه، مادر باشد يا غير او كه با بول بچه نجس شده باشد، در نماز عفو شده است. و احتياط واجب- بلكه خالى از وجه نيست- آنست كه هر روز براى اولين نمازى كه لباسش آلوده به نجس شده، آن را شسته و با آن لباس پاك، نماز را بخواند سپس بقيه نمازها را مى‌خواند بدون آنكه تطهير لباس، لازم باشد. و اين عفو از بول به غير آن، و از لباس به بدن، و از زن پرستار به مرد پرستار، و از صاحب يك لباس به كسى كه صاحب چند لباس است- در صورتى كه محتاج پوشيدن همه آنها نباشد و اگر محتاج آن باشد مثل صاحب يك لباس است- تعدى نمى‌كند (يعنى عفو مختص لباس زن پرستار بچه كه با بول بچه نجس شده و بيشتر از يك لباس هم ندارد، مى‌باشد).

(2)

مطهرات (پاك كننده‌ها)

(3) مطهرات يازده چيز است: (4)

اول- آب‌

است. و با آن هر چيزى كه نجس شده حتى آب- همانطورى كه در بحث آبها گذشت- پاك مى‌شود. و كيفيت تطهير آب نجس به وسيله آب گذشت.

و اما كيفيت تطهير غير آب به وسيله آب، به اين صورت است كه اگر بعد از، از بين رفتن عين نجاست و بعد از خاك مالى ظرفى كه سگ در آن ولوغ كرده يعنى از آب و يا مايع داخل آن با كنار زبانش خورده، باران و همچنين كر و جارى به همه جاى آن برسد كفايت مى‌كند. البته احتياط مستحب آنست كه در چيز فشردنى فشردن يا ماليدن و يا جمع كردن (چلاندن) و مانند اينها حتى حركت با فشار زير آب را معتبر بدانيم تا آنكه آب داخل آن بيرون آيد و فرقى بين اقسام نجاسات و انواع چيزهايى كه نجس مى‌شوند نيست مگر در مورد ظرفى كه سگ در آن ولوغ كرده و يا خوك از آن مايعى خورده و يا موش صحرائى در آن مرده باشد، كه بايد بنابر احتياط واجب تطهير چنين ظرفى در آب كر يا جارى مثل تطهير آن با آب قليل انجام شود. بلكه احتياط مستحب و بهتر آنست كه تطهير هر ظرف نجسى (در كر و جارى) مثل تطهير با آب قليل باشد. اگر چه ارجح آنست كه در كر يا جارى يك مرتبه شستن كفايت مى‌كند، و اما غير ظرف- چنانچه چيزى باشد كه آب و نجاست در آن نفوذ ندارد- بعد از رفع مانع- در صورت بودن آن- و بعد از برطرف كردن عين نجاست، به صرف فرو بردن آن در كر يا جارى پاك مى‌شود و اگر چيزى باشد كه در آن نفوذ دارد و فشار دادنى هم نيست مانند كوزه و چوب و صابون و مانند اينها، به مجرد آنكه در كر يا جارى فرو برده شود، ظاهر آن پاك مى‌شود.

و در صورتى كه آب مطلق به داخل (مغز) اينها برسد بطورى كه عرفا گفته شود كه داخل اينها با آب شسته شده داخل آنها (هم) پاك مى‌شود ولى نفوذ رطوبت به داخل آن‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 225
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست