responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 217

سردى هوا و مانند آن ممكن نباشد و در صورت تنگى وقت يا موردى كه (در صورت وسعت وقت) احتمال از بين رفتن عذر را نمى‌دهد. بايد با همان نماز را بخواند و اعاده ندارد و اگر كندن آن ممكن است بنابر اقوا در تنگى وقت بايد برهنه نماز بخواند بلكه با وسعت وقت هم اگر احتمال از بين رفتن عذر را ندهد، بايد نماز را بطور برهنه بخواند و قضا بر او نيست.

(1)

مسأله 8- اگر فقط دو جامه دارد كه يكى از آنها بطور نامشخص نجس است‌

بايد با هر دوى آنها نماز بخواند. و اگر اين اندازه وقت نباشد، بنابر احتياط واجب بايد در صورت امكان، برهنه نماز بخواند و در خارج وقت با لباس پاك قضا نمايد. و در صورتى كه برهنه خواندن، ممكن نباشد بايد با يكى از آنها نماز را بخواند و بنابر احتياط واجب با لباس پاك قضا نمايد. و در چنين فرضى اگر سه جامه يا بيشتر داشته باشد كه مورد شبهه باشند (يعنى معلوم نباشد كه نجس كدام يك از آنها است) بايد نماز را تكرار كند تا علم پيدا كند كه با لباس پاك نماز خوانده است.

(2)

كيفيت نجس شدن با نجاسات‌

(3)

مسأله 1- اگر چيز پاكى به نجاست برسد

در صورتى كه هر دو خشك باشند، نجس نمى‌شود و اگر رطوبتى (هم) باشد كه با ملاقات سرايت نمى‌كند نجس نمى‌شود. ولى اگر يكى از آن دو به سبب ملاقات رطوبتش به ديگرى سرايت كند، چيز پاك نجس مى‌شود. بنابراين تنها روان بودن كفايت نمى‌كند مثل جيوه بلكه طلا و نقره آب شده مادامى‌كه رطوبت سرايت كننده‌اى از خارج در بين باشد پس طلاى آب شده در بوته نجس در صورتى كه رطوبت سرايت كننده‌اى در بوته يا طلا نباشد نجس نمى‌شود و در صورتى كه رطوبت سرايت كننده‌اى باشد مانند چيز جامد فقط ظاهر آن نجس مى‌شود.

(4)

مسأله 2- اگر اصل رطوبت و يا سرايت آن مشكوك باشد

چيزى را نجس نمى‌كند بنابراين اگر مگس روى نجاست بنشيند سپس روى لباس قرار بگيرد آن را نجس نمى‌كند زيرا احتمال دارد پاى مگس رطوبتى كه سرايت به لباس كند به خود نگرفته باشد.

(5)

مسأله 3- فقط با يقين يا گفته ذو اليد [71] يا شهادت دو نفر عادل، نجس شدن چيز پاك يا پاك شدن چيز نجس، ثابت مى‌شود.

و اكتفا به شهادت يك نفر عادل اشكال دارد پس در هر دو صورت (شهادت به نجاست يا طهارت) مراعات احتياط ترك نشود و يا گمان اگر چه قوى باشد در هيچ يك از دو مورد حكم (طهارت، يا نجاست) ثابت نمى‌شود و (همچنين) با شك در هيچ يك از دو مورد ثابت نمى‌شود مگر در رطوبتى كه قبل از استبراء بيرون مى‌آيد (كه حكم به نجاست آن مى‌شود) همانطورى كه قبلا برايت معلوم شد.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 217
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست