responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 199

كشيدن ممسوح را (پيشانى و پشت دستها) زير ماسح (كف دستها) كفايت نمى‌كند ولى حركت مختصر ممسوح بطورى كه عرفا بگويند دستها را بر آن كشيد، ضرر نمى‌رساند.

(1)

احكام تيمم‌

(2)

مسأله 1- بنابر احتياط واجب تيمم براى نماز واجب قبل از داخل شدن وقت آن صحيح نيست‌

اگر چه بداند كه در وقت نمى‌تواند تيمم نمايد- كه در اين صورت- اشكال دارد. و بنابر احتياطى كه نبايد ترك شود كسى كه مى‌داند كه در وقت، نمى‌تواند تيمم كند بايد قبل از وقت براى يكى از چيزهائى كه تيمم براى آن گرفته مى‌شود، تيمم نمايد و آن را تا داخل شدن وقت نماز باطل نكند تا آنكه بتواند نماز را در وقت، با طهارت انجام دهد و بلكه وجوب اين تيمم خالى از قوت نيست و تيمم بعد از دخول وقت صحيح است اگر چه وقت تنگ نباشد چه اميد برطرف شدن عذر را در آخر وقت داشته باشد و چه نداشته باشد ولى اگر احتمال برطرف شدن عذر را در آخر وقت مى‌دهد سزاوار نيست كه ترك احتياط كند، و اما اگر مى‌داند كه عذر در آخر وقت برطرف مى‌شود بايد منتظر بماند و احتياط آنست كه در هر حال تا تنگ شدن وقت صبر كند. و نمازى را كه با تيمم صحيح خوانده است بعد از برطرف شدن عذر اعاده نمى‌كند بدون آنكه فرقى بين وقت و خارج وقت باشد.

(3)

مسأله 2- اگر براى نمازى كه وقت آن داخل شده است تيمم نمود و تيمم باطل نشد

و عذرش تا رسيدن وقت نماز ديگر برطرف نگشت، جايز است در اول وقت آن را بجاى آورد مگر آنكه بداند عذرش در آخر وقت برطرف مى‌شود كه (در اين صورت) بايد تأخير بيندازد و اگر اميد برطرف شدن عذر را دارد ترك احتياط سزاوار نيست. بلكه با تيممى كه براى يكى از كارهاى مشروط به طهارت مانند نماز، گرفته مثل شخص با طهارت، مادامى‌كه طهارتش باطل نشده و عذرش باقى است ساير كارهاى مشروط به طهارت را براى خود جايز مى‌نمايد بنابراين مى‌تواند با آن هر آنچه را كه مشروط به طهارت است بجاى آورد مانند مسّ نوشته قرآن مجيد و دخول به مساجد و غير اينها. و آيا در هر جائى كه وضو يا غسل مطلوب است اگر چه طهارت محسوب نمى‌شود زمين به جاى آب است تا اينكه جايز باشد بدل از غسلهاى مستحب و وضوى تجديدى و صورى تيمم كرده شود؟ در اين مسأله تأمّل و اشكال است و احتياط آنست كه به اميد آنكه مطلوب خدا باشد آورده شود.

(4)

مسأله 3- كسى كه داراى حدث اكبر غير از جنابت است بايد دو تيمم نمايد:

يكى بدل‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 199
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست