responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 197

ساقط مى‌شود ولى به خاطر آن، آنچه كه ممكن و آسان است ساقط نمى‌شود.

(1)

مسأله 2- در تيمم بدل از وضو و غسل براى مسح صورت و دستها يك مرتبه زدن دستها بر زمين كفايت مى‌كند

اگر چه افضل آنست كه دو مرتبه بر زمين بزند، و مخير است كه دستها را دو مرتبه پشت سر هم قبل از مسح صورت و يا يك مرتبه قبل از آن و يك مرتبه هم قبل از مسح دستها، بر زمين بزند. و افضل از آن آنست كه سه مرتبه باشد (يعنى) دو مرتبه پى‌درپى قبل از مسح صورت و يك مرتبه قبل از مسح دستها، و مع ذلك، سزاوار نيست، احتياط به زدن دو مرتبه بر زمين، ترك شود خصوصا در تيمم بدل از غسل كه دستها را يك مرتبه براى مسح صورت و مرتبه دوم را براى مسح دستها بر زمين مى‌زند. و اولى و احتياط آنست كه دستها را يك مرتبه بر زمين زده و با آنها صورت و دستها را مسح كند و مرتبه دوم بر زمين بزند و فقط دستها را مسح نمايد.

(2)

مسأله 3- كسى كه عاجز است بايد او را تيمم دهند

ليكن بايد دستهاى عاجز را بر زمين زده و با آنها صورت و دستهايش را مسح نمايند. و اگر اين هم براى عاجز ممكن نباشد بايد كسى كه او را تيمم مى‌دهد دستهاى خود را بر زمين زده و صورت و دستهاى عاجز را مسح نمايد و اگر اين كار متوقف بر پرداخت اجرت باشد بايد آن را بپردازد. اگر چه بنابر احتياط واجب چند برابر اجرت معمول باشد مادامى‌كه مضر به حالش نباشد.

(3)

مسأله 4- كسى كه يك دست او قطع شده‌

بايد دست ديگرش را بر زمين زده و با آن پيشانى را مسح نمايد و سپس پشت آن را بر زمين مسح نمايد (بكشد) و احتياط مستحب آنست كه در صورت امكان علاوه بر آنچه كه خود انجام مى‌دهد ديگرى هم او را تيمم دهد، به اين ترتيب كه دست خود را بر زمين زده و با آن پشت دست او را مسح كند. و كسى كه هر دو دست او قطع شده بايد پيشانى خود را به زمين مسح كند (بكشد) و احتياط مستحب آنست كه در صورت امكان شخص ديگرى هم علاوه بر آنچه خود انجام مى‌دهد او را تيمم دهد به اينكه دستهاى خود را بر زمين زده و پيشانى او را مسح كند آنچه بيان شد اختصاص به كسى دارد كه ذراع نداشته باشد وگرنه بايد با ذراع و دست ديگرش تيمم كند و احتياط مستحب آنست كه پس از آنكه پيشانى و هر دو جبين را با دست و ذراع به نحو متعارف مسح نمود با همان يك دست هم تمام پيشانى و دو جبين را مسح نمايد و اين حكم صورت اول (يك دست بريده) است، و همچنين است حكم صورت دوم (دو دست بريده)، بنابراين كسى كه هر دو دست او قطع شده چنانچه ذراع دارد بايد با همان ذراع تيمم نمايد و تيمم با ذراع، مقدّم بر مسح صورت بر زمين و بر نايب گرفتن است بلكه احتياط آنست كه ذراع- كسى كه دو دست او بريده- در مسح بر پشت آنها جاى دو كف دست قرار مى‌گيرد.

و همچنين ذراع كسى كه يك دست او قطع شده به منزله دست او است، در اينكه بايد پشت آن را مسح كند.

(4)

مسأله 5- در مسح پيشانى و دستها بايد ماسح (مثلا كف دست) را بر آنها بكشد

، بنابراين‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 197
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست