responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 187

صحيح است اگر چه به سبب تأخير گناه كرده است. و احتياط مؤكد آنست كه آن را قضاء هم بنمايد

(1)

مسأله 13- اگر در اندازه وقت باقيمانده شك كند

[كه مثلا 3 دقيقه است يا 5 دقيقه‌] و لذا ترديد پيدا كند كه آيا وقت تنگ است تا تيمم نمايد يا وسعت دارد كه وضو يا غسل كند، بايد تيمم نمايد و همچنين اگر اندازه وقت باقيمانده را و لو تقريبا بداند (كه مثلا 3 دقيقه است) و ليكن شك كند كه آيا اين اندازه وقت براى طهارت به آب (غسل يا وضو) كفايت مى‌كند يا نه؟ بايد تيمم كرده نماز بخواند.

(2)

مسأله 14- اگر امر داير شد بين خواندن تمام نماز در وقت، با تيمم، و خواندن يك ركعت آن در وقت، با وضو

، بنابر اقوا بايد با تيمم نماز بخواند ولى قضاى آن با طهارت به آب (غسل يا وضو) احتياطى است كه تركش سزاوار نيست.

(3)

مسأله 15- با تيممى كه در اثر ضيق وقت با داشتن آب، نموده‌

چيز ديگرى جز نمازى كه وقتش تنگ شده است مجاز نمى‌شود پس براى نماز ديگرى اگر چه در وقتش آب را از دست بدهد اثرى ندارد، اما اگر در اثناى نماز اول فاقد آب شود بعيد نيست كه تيممش براى نماز ديگر هم كفايت كند، و احتياط واجب آنست كه ساير اعمال (كه مشروط به طهارت مى‌باشند) غير از همان نماز را با اين تيمم انجام ندهد حتى اگر در اثناى نماز باشد، پس مس نوشته قرآن بنابر احتياط واجب جايز نيست.

(4)

مسأله 16- در منتقل شدن (از وظيفه طهارت به آب) به وظيفه تيمم فرقى نيست بين آنكه اصلا آب نداشته باشد يا آنكه مقدارى داشته باشد

كه به تمام اعضاء نمى‌رسد بلكه به بعضى مى‌رسد. و اگر بتواند چيزى را با همين مقدار آب ممزوج كند بطورى كه از مطلق بودن خارج نشود و براى طهارت هم كفايت كند بنابر احتياط، واجب است ممزوج نمايد.

(5)

مسأله 17- كسى كه وظيفه‌اش تيمم است اگر مخالفت كرده وضو بگيرد يا غسل نمايد

بنابر احتياط واجب، طهارتش باطل است، اگر چه در اين مسأله تفصيل است. پس چنانچه در ضيق وقت وضو يا غسل را به نيت آنكه با طهارت باشد يا به نيت ديگرى (غير نمازى كه وقتش تنگ شده، مانند قرآن خواندن) انجام داده باشد، صحيح است. همچنين طهارت (غسل يا وضو) صحيح است در جايى كه مخالفت كند و مالى را پرداخت آن براى آب، مضر به حالش است بپردازد يا آنكه متحمل منت يا خفت شده و يا در تحصيل آب به خطر بيفتد و همچنين است موارد مشابهى كه خود طهارت ممنوع نشده بلكه از مقدمات آن منع شده است.

اما اگر خود طهارت موجب ضرر يا حرج باشد ظاهر آنست كه باطل است ولى اگر ضرر يا حرج بر ديگرى باشد و مخالفت كرده تحصيل طهارت نمايد بعيد نيست كه طهارتش صحيح باشد.

(6)

مسأله 18- تيمم براى نماز ميت و خواب هر چند كه متمكن از آب باشد، جايز است‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست