responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 175

آنست كه مقدم بدارد، و در الحاق شب جمعه به روز پنجشنبه تأمل است و احتياط آنست كه در شب جمعه، به قصد رجاء انجام دهد كما اينكه الحاق هر عذرى در روز پنجشنبه به عذر ناياب بودن آب وجهى است، ليكن احتياط آنست كه در اين صورت به قصد رجاء مقدم بدارد.

(1) و از آن جمله است- غسلهاى شبهاى ماه رمضان و آن شب‌ها شب‌هاى فرد ماه، شب اول و سوم و پنجم و ... و تمام شب‌هاى دهه آخر ماه رمضان مى‌باشند و غسل شب‌هاى قدر، شب نيمه، شب هفدهم، شب بيست و پنجم، شب بيست و هفتم، شب بيست و نهم، تأكيد بيشترى دارد. و در آخر شب بيست و سوم، غسل ديگرى مستحب است، و وقت غسل، تمام شب است و بهتر آنست كه نزديك غروب آفتاب باشد مگر در شب‌هاى دهه آخر ماه رمضان كه بعيد نيست در اين شب‌ها انجام آن بين نماز مغرب و عشا رجحان داشته باشد.

(2) و از آن جمله- غسل روز عيد فطر و قربان است و غسل در اين دو روز از مستحبات مؤكده است و وقت آن بعد از فجر (سفيده صادق) تا ظهر است و احتمال دارد وقت آن تا غروب باشد و احتياط آنست كه بعد از ظهر به قصد رجاء بجاى آورده شود.

(3) و از آن جمله است- غسل روز ترويه (روز هشتم ماه ذيحجه) و از آن جمله است- غسل روز عرفه (روز نهم ذيحجه). و بهتر آنست كه هنگام ظهر انجام دهد و از آن جمله است- غسل چند روز از ماه رجب: روز اول و وسط و آخر ماه و از آن جمله است- غسل روز غدير (هجدهم ذيحجه) و بهتر آنست كه در صدر روز (چاشت) انجام دهد و از آن جمله است- غسل روز مباهله كه بيست و چهارم ذيحجه مى‌باشد و از آن جمله است- غسل روز دحو الارض كه بيست و پنجم ذى‌قعده مى‌باشد، البته غسل اين روز، به قصد رجاء نه به قصد ورود در شرع، آورده شود و از آن جمله است- غسل روز مبعث كه بيست و هفتم ماه رجب مى‌باشد و از آن جمله است- غسل شب نيمه ماه شعبان و از آن جمله است- غسل روز تولد پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) كه هفدهم ربيع الاول مى‌باشد. البته به قصد رجاء آورده شود و از آن جمله است- غسل روز نوروز. و از آن جمله است- غسل روز نهم ربيع الاول، البته به قصد رجاء بجاى آورده مى‌شود و اگر اين غسلها در وقتشان بجاى آورده نشوند، قضاء ندارد، كما اينكه در صورت وجود ترس از فوت آنها در وقتشان، مقدم بر وقتشان نمى‌شوند.

اما غسلهاى مستحب مكانى: غسلهائى است كه براى دخول در بعضى از مكانهاى مخصوص مستحب مى‌باشند، مانند حرم مكه و شهر مكه و مسجد الحرام و كعبه و حرم مدينه و شهر مدينه و مسجد النبى و اما براى دخول در ساير مشاهد مشرفه به قصد رجاء بجاى آورده شود.

و اما غسلهاى مستحب فعلى بر دو قسم است: اول- غسل براى كارى كه مى‌خواهد

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 175
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست