responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 163

اضافى را روى وسط قبر بريزند.

(1) و از آن جمله اينكه- دست را با انگشتان بازروى قبر قرار داده بطورى كه اثر آنها در اثر فرو رفتن در قبر روى آن بماند و هفت مرتبه سوره مباركه انا انزلناه را بخواند و به كيفيت زير براى او دعا و استغفار نمايند:

«اللهم جاف الارض عن جنبيه و اصعد اليك روحه و لقه منك رضوانا و اسكن قبره من رحمتك ما تغنيه به عن رحمة من سواك.» و مانند «اللهم ارحم غربته و صل وحدته و آنس وحشته و آمن روعته و افض عليه من رحمتك و اسكن اليه من برد عفوك وسعة غفرانك و رحمتك ما يستغنى بها عن رحمة من سواك و احشره مع من كان يتولّاه» و اين مستحبات اختصاص به حالت دفن ندارد بلكه در هنگام زيارت هر ميت مؤمنى در هر زمان و در هر حال، اين امور مستحب است كما اينكه زيارت قبور آداب و دعاهاى مخصوص دارد كه در كتب مفصل ذكر شده است.

(2) و از آن جمله اينكه- پس از پايان دفن و برگشتن و انصراف تشييع‌كنندگان، ولىّ ميت يا كسى كه ولىّ به او امر مى‌كند، با صداى بلند، اصول دين و مذهبش را، كه عبارت از اقرار به توحيد و پيامبرى خاتم انبياء و امامت ائمه معصومين (عليهم السلام) و اقرار به آنچه كه پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) آورده است و به رستاخيز و حشر و حساب و ميزان و صراط و بهشت و جهنم است، به او تلقين كند و به سبب اين تلقين ان شاء اللّه جلو سؤال نكير و منكر گرفته مى‌شود.

(3) و از آن جمله اينكه- اسم ميت روى قبر يا بر لوح يا سنگى نوشته شود و نزد سر او نصب نمايند.

(4) و از آن جمله اينكه- خويشان، نزديك هم دفن شوند.

(5) و از آن جمله است- محكم كردن قبر.

(6) اما مكروهات هم چند چيز است: از آن جمله اينكه- دفن دو ميت در يك قبر مانند قرار دادن آنها در يك تابوت مكروه است و از آن جمله است- فرش كردن داخل قبر با ساج، مگر آنكه زمين مرطوبى باشد. و اما كراهت فرش كردن با غير ساج مانند سنگ و آجر مورد تأمل است، اگر چه استحباب قرار دادن ميت بر روى خاك خالى از وجه نيست. و از آن جمله است- وارد شدن پدر در قبر فرزند، زيرا ترس آنست كه بى‌تابى كرده اجرش از بين‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست