responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 153

شود.

در صورتى كه در تأخير نماز ميت، خوف تباه شدن بعضى از آنها نباشد و خواندن يك نماز بر همه آنها جايز است، به اين ترتيب كه همه جنازه‌ها با رعايت محاذات جلوى روى نمازگزار قرار داده شوند و بعد از تكبير چهارم، تثنيه و جمع آوردن ضمير و مذكر و مؤنث آوردن آن در دعا به آنها رعايت شود.

(1)

مسأله 10- اگر در اثناء نماز ميت مثلا بعد از تكبير اول جنازه ديگرى آورده شود

جايز است جنازه دوم را با جنازه اوّل در بقيه تكبيرات شركت داد، بنابراين تكبير دوم جنازه اول تكبير اول جنازه دوم مى‌شود و تكبير سوم جنازه اول تكبير دوم جنازه دوم مى‌باشد و همچنين الى آخر. و پس از تمام شدن تكبيرات جنازه اول بقيه تكبيرات جنازه دوم را مى‌گويد و بعد از هر تكبير اختصاصى، دعاى مخصوصش را ذكر مى‌كند و بعد از تكبير مشترك بين آنها بين هر دو دعا جمع مى‌كند. پس بعد از تكبير اول جنازه دوم كه تكبير دوم جنازه اول است شهادتين را براى جنازه دوم و صلوات بر نبى و آل او صلوات اللّه عليهم اجمعين را براى جنازه اول مى‌گويد و همچنين الى آخر.

(2)

آداب نماز ميّت‌

(3) آداب نماز ميت چند چيز است: از آن جمله اينكه: قبل از نماز سه مرتبه «الصلاة» گفته شود كه به منزله اقامه نماز است و احتياط آنست كه به قصد رجاء گفته شود.

(4) و از آن جمله اينكه- نمازگزار با وضو يا غسل يا تيمم باشد و در اينجا تيمم بدل از غسل يا وضو، گرچه آب هم داشته باشد جايز است، اگر خوف آن باشد كه در اثر وضو گرفتن، يا غسل كردن به نماز ميت نرسد بلكه در هر حال تيمم بدل از غسل يا وضو جايز است.

(5) و از آن جمله اينكه- امام جماعت يا نمازگزار منفرد در مقابل وسط مرد بلكه هر مذكرى و در مقابل سينه زن بلكه هر مؤنّثى بايستد.

(6) و از آن جمله اينكه- بيرون آوردن نعال [59] مستحب است، بلكه با حذاء نماز خواندن مكروه است و حذاء همان نعال است، و نماز با خف [60] و جوراب مكروه نيست، اگر چه پا برهنه بودن خالى از رجحان نيست، خصوصا براى امام جماعت.

(7) و از آن جمله است- بلند كردن دستها هنگام گفتن تكبيرها خصوصا در تكبير اول.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست