responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 151

(1)

مسأله 5- نماز ميت مادامى‌كه بعضى از مكلفين آن را بطور صحيح انجام نداده باشد

از آنان ساقط نمى‌گردد. بنابراين اگر شك در اصل انجام آن بنمايد بنا را بر عدم آن مى‌گذارد و اگر بداند كه انجام گرفته و ليكن در صحيح بجا آوردن آن شك نمايد بايد حمل بر صحيح نمايد، و اگر بداند كه نماز خوانده شده باطل است بايد آن را بخواند، اگر چه خود نمازگزار قطع به صحت آن داشته باشد. اما اگر نمازگزار با ديگرى در اثر تقليد و يا اجتهاد اختلاف داشته باشد كه بر حسب تقليد يا اجتهاد نمازگزار صحيح ولى بر حسب تقليد يا اجتهاد ديگرى باطل باشد، در اكتفا كردن به اين نماز (نماز خوانده شده) وجهى است، كه خالى از اشكال نيست پس احتياط ترك نشود

(2)

مسأله 6- بايد نماز ميت قبل از دفن خوانده شود

، نه بعد از آن. ولى اگر در اثر فراموشى يا عذر ديگرى قبل از نماز دفن شود و يا آنكه بعد از دفن معلوم شود نماز خوانده شده باطل بوده است، نبش قبر ميّت براى خواندن نماز جايز نيست، بلكه با مراعات شرايط از قبيل رو به قبله بودن و غيره نماز بر قبر او خوانده مى‌شود در صورتى كه مدت زيادى كه ميت در آن مدت متلاشى شده بگونه‌اى كه از اسم ميت بودن خارج مى‌شود، نگذشته باشد، حتى اگر كسى نتواند قبل از دفن بر ميتى كه بر او نماز خوانده شده، نماز بخواند مى‌تواند پس از دفن تا يك شبانه روز، بر او نماز بخواند. و اگر بيشتر از اين مقدار گذشته باشد احتياط واجب ترك آن است.

(3)

مسأله 7- تكرار نماز بر ميت جايز ولى مكروه است‌

، مگر آنكه ميت داراى شرافت و منقبت و فضيلت باشد.

(4)

مسأله 8- اگر جنازه‌اى در وقت نماز واجب حاضر شد

، چنانچه نماز بر ميت با نماز واجب- از جهت آنكه وقت نماز واجب موسّع است و در تأخير نماز ميت خوف تباه شدن آن نيست- مزاحمت نداشته باشد، مكلف در تقديم هر يك از آنها مخير است و افضل آنست كه نماز ميت را مقدم بدارد. و اگر مزاحمت با وقت فضيلت نماز واجب داشته باشد در مقدم داشتن نماز واجب، اشكال و تأمل است، و اگر در صورت تأخير نماز ميت خوف تباهى ميت باشد بايد نماز ميت بر نماز واجب كه وقت موسّعى دارد، مقدم شود كما اينكه در ضيق وقت نماز واجب و نبودن خوفى بر ميت، بايد نماز واجب مقدم شود. اما در صورت وجود خوف تباهى آن و ضيق وقت نماز واجب، اگر به نحوى ممكن باشد ميت از تباه شدن مصون بماند و لو به اينكه دفن شود بعد از آنكه نماز واجب را در وقتش خواندند، بر قبر او نماز ميت بخوانند، وظيفه همين است. و اگر اين هم ممكن نشد بلكه وقت نماز واجب با دفنى كه از تباه شدن ميت جلوگيرى مى‌كند، مزاحمت داشته باشد، بنابر اقوا (در اين فرض) هم، نماز واجب مقدم مى‌شود البته بايد به حد اقل واجبات آن اكتفا نمود.

(5)

مسأله 9- اگر جنازه‌ها، متعدد باشند

بهتر آنست كه براى هر يك جداگانه نماز خوانده‌

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست