responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 125

نيست در صورت امكان فقط به دست ميّت اكتفا بتوان كرد، و يك مرتبه دست زدن بر روى زمين براى تيمم صورت و دو دست، كفايت مى‌كند اگر چه احتياط مستحب، تعدد آن است.

(1)

مسأله 4- اگر جز به مقدار يك غسل آب نداشته باشد

، بايد او را يك غسل و دو تيمم بدهند پس اگر سدر و كافور يا تنها سدر بود بايد آب را به مصرف غسل اوّل (با آب سدر) رسانيده و دو تيمم براى دو غسل آخرى بدهند، و بنابر اقوا همچنين است اگر سدر و كافور هم نباشد. و احتمال بعيد داده مى‌شود كه واجب باشد آب را براى غسل سوم مصرف نموده براى اولى و دومى تيمم دهند و راه احتياط در رعايت هر دو احتمال اينست كه بدل از دو غسل اولى و دومى با رعايت ترتيب، احتياطا او را دو تيمم بدهند، سپس به قصد ما فى الذمه- كه مردد بين غسل اول و سوم است- او را با آب غسل دهند و پس از آن او را به قصد احتياط بدل از غسل دوم و سوم دو تيمم بدهند و اگر فقط كافور باشد بايد آب را در غسل اول مصرف نموده، و او را عوض غسل دوم و سوم دو تيمم دهند، و احتمال بعيد اينست كه آب را براى غسل دوم مصرف نموده و عوض غسل اول و سوم، او را دو تيمم دهند. و احتياط مستحب آنست كه ابتداء او را بدل از غسل اول تيمم دهند سپس با آب كافور به قصد وظيفه واقعى كه مردد است بين آنكه بدل از غسل با آب سدر باشد يا آنكه خود غسل دوم، او را غسل دهند، و پس از آن او را دو تيمم، يكى بدل از غسل با آب كافور و دوّمى بدل از غسل با آب خالص، بدهند و اگر آبى كه دارد براى دو غسل، كافى باشد. در صورت بودن سدر و كافور بايد آب را در دو غسل اول مصرف نمايند، و عوض سومى تيمم دهند. و همچنين است اگر فقط سدر يا كافور باشد و يا هيچ‌يك نباشد.

(2)

مسأله 5- اگر ميّت به حال احرام باشد

مانند ديگران سه غسل داده مى‌شود ولى در غسل دوم نبايد كافور با آب مخلوط شود مگر آنكه در عمره بعد از تقصير، و در حج بعد از سعى مرده باشد. و همچنين نبايد او را با كافور حنوط كنند مگر آنكه در عمره بعد از تقصير، و در حج بعد از سعى مرده باشد.

(3)

مسأله 6- هرگاه به خاطر اينكه غسل ممكن نبود، او را تيمم دهند

يا در اثر نبود سدر و كافور با آب خالص غسل داده شود، سپس عذر برطرف شود، در صورتى كه دفن نشده باشد بايد در فرض اول او را غسل داد و در فرض دوم بنابر احتياط واجب بايد غسل را با سدر يا كافور اعاده نمود. و اگر دفن شده باشد تكليف همان است كه عمل شده است.

(4)

مسأله 7- اگر ميّت جنب يا حائض يا مانند اينها بود

، غسل ميّت از آنها كفايت مى‌كند.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (جامعه مدرسین) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 125
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست