با اينكه
نقل از امام على عليه السلام و امامان اهل بيتعليهم السلام در مقدار ديه دندانها،
ثابت و صحيح است، مكتب منع تدوين آن را مىگيرد و طبق رأى و اجتهاد خود آن را
تأويل مىكند. دليل عمده اينان كه به تساوى ديه دندانها قائلاند جملهاى است كه
در كتابِ عمرو بن حزم مىباشد:
اين
سخن بر عمومى كه آنان ادعا مىكنند دلالت ندارد؛ زيرا تعبير به «سنّ» (دندان) با
وجود تعبيرى كه در احاديث ديگر به «اضراس» (دندانهاى آسيا)، «ثنايا» (دندانهاى
پيشين) و ... آمده، عموم و اطلاق ادعا ش-- ده در اي-- ن نص را- به گونهاى كه شامل
دندانهاى كرسى و ... بشود- باطل مىسازد.
پيامبر
صلى الله عليه و آله عمرو بن حزم را سوى اهل يمن فرستاد با كتابى كه در آن فرائض و
سنن و ديات وجود داشت[2]. اين
مقدار، در ديه دندانها از او نقل شده است كه با نقل ائمّه اهل بيتعليهم السلام
همسوست، ليكن اين نقل، بُريده و بىدنباله است، شرح و تفصيل آن را نمىبينيم.
دخالتِ رأى و اجتهاد در اين نقل، پيروان آنها را در اين خطاى فتوايى انداخته است.