نام کتاب : روابط متقابل خلفا با خاندان پيامبر نویسنده : كاردان، رضا جلد : 1 صفحه : 29
با اين وصف
ازدواج دو فاميل با يكديگر نمىتواند نمودار صفا و صميميت و خشنودى از كار و شيوه
آنان باشد.
پيامبر
(ص) دختر خويش را به ازدواج ابىالعاص در آورد، در حالىكه وى كافر بود و معلوم
است كه آن حضرت به كافر علاقه و دوستى نداشته است.
آيا
اين ازدواج حاكى از رضايت پيامبر (ص) و خشنودى وى نسبت به كفر وى بود؟ حضرت لوط
(ع) به قوم خويش كه عمل شنيع لواط انجام مىدادند، ازدواج با دختران خويش را
پيشنهاد كرد. آيا اين ازدواج به معناى خشنودى از كار و شيوه آنان بود؟
يكى
از عوامل ازدواج دو خانواده مىتواند اضطرار و ناچارى باشد، چنانكه گاهى يك صاحب
قدرت پيشنهاد ازدواج به يك خانواده و فاميل را مىدهد و امتناع اين فاميل و
خانواده از انجام اين ازدواج مفاسد و خطرهايى را به دنبال مىآورد كه به خاطر
پرهيز از اين مفاسد و خطرها ازدواج مذكورانجام مىشود.
از
مجموع احاديثى كه در مورد ازدواج امكلثوم در منابع حديثى شيعه[1]
آمده است، استفاده مىشود كه اميرالمؤمنين نخست اين ازدواج را رد كرد و سرانجام با
تهديد خليفه دوم روبرو شد كه براى شما كرامت و حرمتى باقى نخواهم گذاشت، جز آنكه
آن را از بين خواهم برد و ... پس از اين تهديدها عباس نزد امير المؤمنين