امام
سجّاد (ع) پرچم دار احياى اسلام و ارزش هاى عميق و اصيل اسلامى
امام
(ع) از تمامى ظرفيتها براى تحقق اين منظور و تبيين اسلام اصيل و معارف عميق قرآنى
استفاده فرمود و در عرصه ها و حوزه هاى علم و عمل و فقه اكبر و فقه اصغر و جهاد و
اجتهاد نظرى و عملى به بيان حقايق و معارف اسلامى پرداخت و حتى از زبان دعا و
زيارت و مناجات و توسّل و گريه و عبادت و مانند آن براى بيان اين حقيقت، بهترين و
زيباترين استفادهها كرد.
بدون
ترديد، موضوع، دو نوع اسلام است؛ اسلام محمدى (ص) و علوى (ع) در برابر اسلام اموى
و سفيانى و مروانى.
از
يك طرف، اسلام آزادى و آزادگى و كرامت، اسلام آگاهى و معرفت و عزّت نفس، اسلام
جهاد و اجتهاد و فقاهت، اسلام اخلاق و مدارا و رفق، اسلام محبت و عدالت و خدمت،
اسلام رحمت و لطف و عشق، اسلام امر به معروف و نهى از منكر، اسلام عقلانيت و تقوى
و حكمت و از طرف ديگر و در نقطه مقابل، اسلام استبداد و خود بزرگ بينى و اجتهاد به
رأى و اغواى مردم، اسلام زمامداران خود سر و مغرور كه خود را اصل مى دانند و
بهجاى خدا و مردم تصميم مى گيرند و بر دل اعتقاد دارند كه «أنا
ربكم الأعلى»، «اليوم من استعلى»، «أنا خير منهم» و ....
اسلام زور گويان و پوستين وارونه پوشان كه از اسلام براى اهداف شيطانى و نفسانى
خود ارتزاق مى كنند. آنان كه از خشونت و تهديد و ارعاب و غارت اموال عمومى پروا
ندارند و در محفل ايشان پروا پيشگى و تقوا خريدارى ندارد و پاكان و نيكان در بندند
و آلودگان و تبهكاران آزادند و يا بر مسندند، اراذل جاى افاضل را گرفته و حق و
باطل مخدوش و ممزوج مى شود.
آرى!
اسلام اموى و سفيانى، اسلام حجّاج بن يوسف و عبدالملك مروان، اسلام آزمندان و
حريصان قدرت طلب و ثروت اندوز بجاى اسلام راستين.