نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 74
ابن حجر در
فتح البارى يك سند را خيلى خوب خوانده و در «الاصابه» اين حديث را ثابت دانسته،
حاكم دو سند را به شرط بخارى و مسلم صحيح دانسته و ذهبى يك سند را و هيثمى چهار
سند را برخى را حسن و برخى را رجالش را ثقه دانسته و شعيب ارنؤوط نيز آن را حسن و
البانى صحيح دانسته، و سند عبدالرزاق از عبيده و يك سند ابن سعد غير از سند ديگران
بوده و رجالش هم ثقه و هم رجال صحاح سته هستند و مىتوان گفت كه اين خبر متواتر
است.
حالا
اين برخوردها با اين همه اخبار با عظمت و متواتر و مسلم، عجيب نيست!
برخى
احاديث ديگر در فضائل اميرالمؤمنين عليه السلام را كه سندهاى زياد و صحيح دارد،
امام بخارى با تضعيف برخى از سند و معلول نشان دادن آن، رد و تضعيف كرده است كه ما
به همين مقدار جهت شناخت جايگاه امام بخارى با اميرالمؤمنين عليه السلام و اهل بيت
عليهم السلام و با احاديث فضائل اين خاندان مطهر اكتفا مىكنيم. و بايد توجه داشته
باشيم كه امام بخارى حتى حديث متواتر (حسن وحسين سرور جوانان اهل بهشتاند) را نيز
در صحيحش روايت نكرده است.
امام
بخارى و رهبانيت
معروف
از حيات امام بخارى اين است كه ايشان ازدواج نكرده است. با وجود اينكه اسلام روى
اين موضوع تأكيد زياد نموده و ترك آنرا شديداً مذمت كرده است. البته علماى اهل
سنت در اين مورد دو دسته شدهاند: يك دسته از اين عمل بخارى دفاع كردهاند و دسته
دوم بر او عيب گرفتهاند كه چرا اين سنت را ترك كرده است!
اما
نظر اسلام در باره اين عمل:
پيامبر
اكرم صلى الله عليه و آله فرمودهاند: «نكاح سنت من است؛ پس هر كه از سنت من روى
گرداند از من نيست.»[1]
به
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله خبر رسيد كه برخى از اصحاب گفتند: ازدواج
نمىكنيم و برخى گفتند: نمىخابيم، غذا نمىخوريم و ... حضرت فرمودند: «چه شده به
برخى كه چنين سخنانى مىگويند،