responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس    جلد : 1  صفحه : 70

دو سند احمد را به شرط شيخين صحيح دانسته است.) ولى امام بخارى در اين حديث نيز تنها به اين مقدار اكتفا كرده است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به بريده فرمودند: آيا على را دشمن دارى! بريده گفت: آرى، فرمودند: او را دشمن نداشته باش! همانا سهم او از خمس بيشتر از آن است.[1] ابن حجر با اشاره به متن كامل اين حديث تصريح كرده است كه بخارى اين حديث را مختصر (ناقص) نقل كرده است. البته تفصيل اين عمل بخارى در بخش تصرفات بخارى خواهد آمد.

متأسفانه امام بخارى با احاديث فضائل اهل بيت عليهم السلام يا بيشتر اين‌گونه برخورد كرده و با تصرف، آن‌ها را ناقص روايت كرده است و يا آن‌ها را در صحيحش وارد نكرده و در كتب ديگرش در صدد تضعيف آن‌ها برآمده است.

امام بخارى و حديث طير

امام بخارى در تاريخش براى حديث طير دو سند ذكر كرده و هر دو را مرسل خوانده است. در اولى در مورد عثمان (بن حكيم) گفته است: براى او سماع از انس دانسته نشده است. و در دومى نيز عبدالملك بن ابى‌سليمان را چنين وانمود كرده كه او نيز حديثش از انس مرسل است.

اولًا: عثمان بن حكيم را كسى جز بخارى نگفته كه او از انس نشنيده است و اگر شنيدن او ثابت نباشد، نشنيدنش نيز ثابت نيست و امام بخارى براى رد و انكار و تضعيف حديث طير چنين سخنى را گفته است؛ زيرا خود بخارى در شرح حال عثمان در تاريخش عثمان را از كسانى‌خوانده كه از انس حديث روايت كرده است، ولى آن‌جا اين اشكال را وارد نكرده است، پس هدفش تضعيف اين حديث متواتر بوده است.

و اما عبدالملك: ذهبى و ابن حجر او را از راويان از انس برشمرده‌اند و ابن حجر در «تهذيب» نقل نكرده كه او از انس نشنيده باشد، پس اين‌جا نيز مى‌توان گفت كه تنها هدف مبارك امام بخارى تضعيف حديث طير بوده است؛ زيرا در شرح حال او نيز به اين‌


[1] . صحيح بخارى، كتاب المغازى، باب: بعث على بن ابى‌طالب، ج 4، ص 1581، ح 4350.

نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس    جلد : 1  صفحه : 70
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست