نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 668
متعه را
جائز مىدانستهاند گرچه آنها خود را به نادانى بزنند!.
شروع
اذان از ديدگاه بخارى
أن
ابن عمر كان يقول: كان المسلمون حين قدموا المدينة يجتمعون فيتحينون الصلاة ليس
ينادى لها فتكلموا يو ما في ذلك فقال بعضهم: اتخذوا ناقوسا مثل ناقوس النصارى وقال
بعضهم: بل بوقا مثل قرن اليهود فقال عمر: اولا تبعثون رجلا ينادي بالصلاة فقال
رسول الله صلى الله عليه و آله: يا بلال قم فناد بالصلاة؛[1]
ابن عمر هميشه مىگفت: مسلمين وقتى به مدينه آمدند جمع مىشدند وبراى نماز وقت
تعيين مىكردند وكسى براى نماز ندا نمىداد واذان نمىگفت. روزى در اين مورد سخن
گفتند پس برخى از آنها گفتند: ناقوسى مثل ناقوس نصارا بگيريد و برخى گفتند: بوقى
مثل بوق يهود بگيريد، پس عمر گفت: آيا كسى را نمىفرستيد تا براى نماز ندا بدهد!
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: اى بلال بلند شو وبراى نماز ندا بده.
در
مورد اذان احاديث مختلف ديگر نيز جعل شده است كه در آن گفتهاند: عبدالله بن زيد و
عمر بن خطاب خواب ديدند، عمر و بلال خواب ديدند، ابوبكر خواب ديد، چهارده نفر خواب
ديد. 17 نفر خواب ديد و ....[2] كه اين
دسته اخبار هر كدام ديگرى را تكذيب مىكند و ما از ذكر آنها خوددارى مىكنيم. ولى
بايد دقت داشته باشيم كه اذان را خداوند متعال به وسيله جبرئيل عليه السلام به
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تعليم داده است كه ما با اشاره به آن اكتفا
مىكنيم تا بى اساسى اين نوع اخبار روشن گردد و همچنين ثابت شود كه تا چه حد اخبار
فراوان در موضوعات مختلف جعل شده است.
[1] . صحيح بخارى، كتاب الاذان، باب: بدء الاذان، ج 1،
ص 219، ح 604؛ صحيح مسلم، كتاب الصلاة، باب بدء الاذان، ج 2، ص 275، ح 377.
[2] . فتح البارى، ج 2، ص 63؛ مجمع الزوائد، ج 1، ص
329؛.
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 668