نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 658
مىكند آن
زياده در روايت «صحيح بخارى» بىاساس بوده و به ابن عباس نسبت داده شده است؛ زيرا
اگر ابن عباس متعه را در حالت اضطرار جائز مىدانست اينگونه با او مخالفت
نمىكردند.
عمر
بن الخطاب و تحريم متعه
وهابىها
امروزه ابن عباس را به مخالفت با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در امر متعه
متهم مىكنند و مىگويند: او متعه را حلال مىدانست و ديگر صحابه نيز با او در اين
موضوع مخالف هستند.
و
حال آنكه در مورد متعه ثابت است كه عمر بن خطاب از آن نهى كرده است، ولى مانند
خيلى موضوعات ديگر احاديث متناقض گوناگون در اين موضوع نيز وضع كرده و اسلام و
احكام الهى را به بازى گرفتهاند، كه ما پس از اشاره به تأكيد و اعترافات عمر بن
خطاب و ديگر صحابه بر اين كه خليفه دوم متعه را تحريم كرده است نه شارع مقدس، به
برخى اخبار ديگر نيز اشاره خواهيم داشت:
1.
عمر بن خطاب مىگويد: مُتْعَتانِ كانَتا عَلى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ
صلى الله عليه و آله وَأنا مُحَرِّمُهُما (انهى عنهما) ومُعاقِبٌ عَلَيْهِما:
مُتْعَةُ النِّساءِ ومُتْعَةُ الْحَجِّ؛[1] دو
متعه در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه من از آن دو نهى مىكنم و هر كه
آن را انجام دهد عقابش مىكنم متعهاى نساء و متعهاى حج.
اين
خبر را از عمر بن خطاب فرزندش عبدالله، ابوسعيد خدرى، ابوقلابه و سعيد بن مسيب نقل
كردهاند و سرخسى سند آن را صحيح دانسته است. يادآور مىشويم كه از هر چهار اين
راوى اين خبر با سند صحيح نقل شده است. براى نمونه، رجال سند طحاوى عبارتند از:
يزيد بن سنان از مكى بن ابراهيم از مالك (امام مالكىها) از نافع از ابن عمر، كه
تمام اين راويان با اتفاق ثقه هستند و جز
[1] . شرح معاني الآثار، ج 2، ص 146، ح 3415؛ العلل دار
قطنى، ج 2، ص 156، ح 182؛ المحلى ابن حزم، ج 7، ص 107؛ معانى القرآن جصاص، ج 2، ص
191؛ تذكرة حفاظ، ج 1، ص 366، رقم 358 به نقل از نسائى؛ المبسوط السرخسى، ص 4، ص
27.
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 658