نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 425
ابوالفتح
موصلى مىگويد: و اما رواية
أبى هريرة فشك فيها قوم لكثرتها؛[1] مسلمين به احاديث ابوهريره به خاطر كثرتش شك
كردند.
رشيد
رضا مصرى مىگويد: اگر عمر عمرش طولانى مىشد تا اينكه ابوهريره وفات مىكرد، اين
همه احاديث فراوان به ما نمىرسيد. مجلة المنار، ج 10، ص 851.
همو
مىگويد: اين سخن محدثان: مراسيل صحابه حجت است، تو را مغرور نكند ... اگر ثابت شد
اينكه مثلا ابوهريره از كعب الاحبار حديث روايت مىكرد، پس بسيارى از احاديثش
مراسيل است و واجب است در تمام حديث غريب او كه تصريح به سماع از رسول خدا صلى
الله عليه و آله نكرده است، شك كرد و اگر از اسرائليات و به معناى آن بود محتمل
است كه آن را از كعب روايت كرده و اين احتمال علت مانعه از نسبت دادن آن سخن به
رسول خدا صلى الله عليه و آله است.[2]
ابوريه
از رشيد رضا اين گونه نقل كرده است: اكثر احاديث مرفوع كه از ابوهريره روايت شده
است، او آن را از رسول خدا صلى الله عليه و آله نشنيده است.[3]
انكار
امالمؤمنين عائشه بر ابوهريره
عن
عائشة انها دعت ابا هريرة فقالت له: يا اباهريرة ما هذه الاحاديث التى تبلغنا انك
تحدث بها عن النبى! هل سمعت الا ما سمعنا وهل رأيت الا ما رأينا! قال: يا اماه انه
كان يشغلك عن رسول الله المرآة والمكحلة والتصنع لرسول الله وانى والله ماكان
يشغلنى عنه شئ؛[4] ام
المؤمنين عايشه ابوهريره را خواست و گفت: اى ابوهريره، اين احاديث
[1] . المثل السائر فى أدب الكاتب والشاعر، ابوالفتح
موصلى، ص 141( از نويسنده اين كتاب به امام، مفتى وفقيه تعبير شده است و او متوفاى
542 ه. ق. و شافعى مذهب است كه شرح حالش در كتاب« سير اعلام النبلاء، ج 20، ص 118،
رقم 72» وارد شده است.
[2] . مقالات وفوائد حديثية من مجلة المنار، ج 1، ص
150.
[3] . شيخ المضيره، ص 150؛ مجله المنار، ج 19، ص 97.
[4] . المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص 509؛ سير اعلام
النبلاء، ج 2، ص 604؛ فتح البارى، ج 7، ص 61.
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 425