نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس جلد : 1 صفحه : 295
عقيلى گفته
است: به حديث عمران بن حطان توجه نمىشود و او ازخوارج بود. همچنين عقيلى و ابن
عبدالبر با جزم گفتهاند كه او از عائشه حديث نشنيده است و دارقطنى به بخارى به
خاطر روايت حديث از عمران عيب گرفته و گفته است: عمران به خاطر عقيده سوء و مذهب
خبيثش ترك شده است.[1]
حال
آن كه هر دو روايت عمران در صحيح بخارى از جناب عائشه است.
ذهبى
مىگويد: لا يتابع على حديثه؛[2] از حديث
او تبعيت نمىشود.
5.
وليد بن كثير مخزومى
امام
بخارى چهار حديث از او روايت كرده است. ابوداود مىگويد: ثقة اما انه اباضي؛ يعنى
او از خوارج است. ابن سعد گفته است: ليس بذلك.[3]
ساجى نيز گفته: او اباضى و از خوارج بود.[4]
ابن حجر مىگويد: رمى برأى الخوارج؛[5] به راى
خوارج رمى شده است. ابن سعد گفته است: له احاديث وليس بذاك.[6]
و عقيلى او را در كتاب ضعفايش وارد كرده است.[7]