responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس    جلد : 1  صفحه : 19

مورد اتفاق باشد، واسناد حديث متصل و غير منقطع باشد ....[1]

وحافظ ابوبكر حازمى گفته است: شرط بخارى در صحيح اين است كه اسناد متصل و راوى مسلمان و صادق و غير مدلس باشد و اختلاط نكرده باشد و عادل و ضابط و داراى حفظ و ذهن سليم باشد، و وهمش كم و اعتقادش سالم باشد.[2]

اگر با در نظر گرفتن اين شروط، كتاب «صحيح» امام بخارى مورد بررسى دقيق قرار گيرد، خيلى كم راوى و حديث باقى خواهد ماند كه بنابر شرط خود مؤلف باشد. و ما در جاى خود به برخى آن‌ها اشاره خواهيم داشت.

جايگاه علمى امام بخارى‌

امام بخارى كه احاديث كتاب خويش را بين خود وخداوند متعال حجت دانسته است، احاديثى در صحيحش روايت كرده است و همچنين نظراتى از خود به جاى گذاشته كه بيان‌گر جايگاه علمى او مى‌باشد.

1. سرخسى حنفى مى‌گويد: ولو أن صبيين شربا من لبن شاة او بقرة لم تثبت به حرمة الرضاع لأن الرضاع معتبر بالنسب وكما لا يتحقق النسب بين آدمي وبين البهائم فكذلك لا تثبت حرمة الرضاع بشرب لبن البهائم وكان محمد بن إسماعيل البخاري صاحب التاريخ يقول: تثبت الحرمة وهذه المسألة كانت سبب اخراجه من بخارا فإنه قدم بخارا في زمن أبي حفص الكبير رحمه الله وجعل يفتي فنهاه أبوحفص رحمه الله وقال: لست بأهل له فلم ينته حتى سأل‌


[1] . مقدمه فتح البارى ابن حجر، ص 6 و 7.

[2] . همان، ص 6 و 7.

نام کتاب : امام بخارى و جايگاه صحيحش نویسنده : قاسم اف، الياس    جلد : 1  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست