نام کتاب : شرح اصول فقه نویسنده : محمدى، على جلد : 1 صفحه : 162
دوم.غير مستقيم.
غير مستقيم نيز دو نوع است:
الف.على نحو التبليغ(كه امتثال دارد).
ب.على نحو الاستقلال.
على نحو الاستقلال هم سه نوع است:
1.طريقى(كه امتثال دارد)،
2.موضوعى(كه امتثال ندارد)،
3.مشكوك فيها(كه ملحق به«امر طريقى»است).
خاتمه تقسيمات واجب
به مناسبت اينكه در باب اوامر،سخنى از
وجوب مطرح است،لذا در اين خاتمه، تقسيمات واجب را ذكر مىكنند.مىفرمايد:واجب،از
جهات گوناگون،قابل تقسيم است كه حدود شش تقسيم در اين خاتمه عنوان شده است.
1.مطلق و مشروط
گاهى واجب را با امور داخلى(يعنى امورى
كه مقوم واجب و داخل در حقيقت آن هستند)مقايسه مىكنيم.مثل نماز نسبت به ركوع و
سجود و...كه نام اينها را مقدمات داخلى مىگذارند و فعلا محل بحث ما نيستند و
سيأتى در مبحث مقدمۀ واجب ان شاء اللّه تعالى.
و گاهى واجب را با امور خارجى(امورى كه
خارج از ذات و ماهيت واجباند) كالوضوء و الاستقبال و...بالنسبة الى الصلاة مقايسه
مىكنيم.الآن بحث ما در همين قسم است و مىگوييم:
هنگامى كه ما واجبى را با امور خارج از
ذات آن واجب مقايسه مىكنيم،دو قسم پيدا مىشود:
1.واجب مطلق.
2.واجب مشروط.
نام کتاب : شرح اصول فقه نویسنده : محمدى، على جلد : 1 صفحه : 162