responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شناخت سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 50

ترتيبات الياف چندگانه(MFA) [1] اداره مى‌شد كه چارچوبى از توافقهاى دوجانبه يا اقدامات يكجانبه براى تعيين سهميه به منظور محدود كردن واردات به كشورهايى بود كه با افزايش سريع واردات، صنايع داخلى آنها با مشكلات جدّى مواجه مى‌شدند.

سهميه‌ها عمده‌ترين عنصر قابل مشاهده بودند كه با ترجيح عمومى گات در زمينه وضع تعرفه‌هاى گمركى به جاى اعمال محدوديتهاى مقدارى در تعارض بودند. آنها همچنين استثنايى بر اين اصل گات مبنى بر رفتار مساوى با تمام شركاى تجارى بودند؛ زيرا مشخص مى‌كردند كه كشور واردكننده پذيراى چه مقدار صادرات از تك‌تك كشورهاى صادركننده است.

از سال 1995، موافقتنامه سازمان تجارت جهانى در زمينه منسوجات و پوشاك(ATC) [2] جايگزين‌MFA شده است و تا اول ژانويه سال 2005 اين بخش با مقررات عادى گات يكسان مى‌شود. بخصوص سهميه‌ها به پايان خواهد رسيد و كشورهاى واردكننده قادر نخواهند بود بين صادركنندگان تبعيض قائل شوند. موافقتنامه منسوجات و پوشاك به خودى خود مدت زيادى دوام نمى‌آورد؛ در واقع آن تنها موافقتنامه سازمان تجارت جهانى است كه ساختارى خود تخريبى دارد.

ادغام: بازگشت تدريجى محصولات به مقررات گات‌

منسوجات و پوشاك ظرف 10 سال به مقررات گات مى‌پيوندند. اين امر به صورت تدريجى و در چهار مرحله اتفاق مى‌افتد و به واردكنندگان و صادركنندگان فرصت مى‌دهد تا خود را با وضعيت جديد هماهنگ سازند. برخى از اين محصولات در گذشته سهميه‌اى بودند، سهميه‌هايى كه در 31 دسامبر 1994 وجود داشت به موافقتنامه جديد منتقل شد. براى محصولاتى كه سهميه‌اى بودند نتيجه ادغام در گات حذف سهميه‌ها خواهد بود. موافقتنامه درصد محصولاتى را بيان مى‌كند كه بايد در هر مرحله تحت مقررات گات قرار گيرند. اگر هر يك از اين محصولات سهميه‌اى شود، بلافاصله اين سهميه از بين خواهد رفت. در مورد كشور واردكننده منسوجات و پوشاك اين درصد

 

 


[1] .Multifibre Arrangment

[2] .Agreement on Textiles and Clothing

نام کتاب : شناخت سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 50
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست