responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شناخت سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 181

اقدامات و سياستهاى جارى و جديد مطلع مى‌كنند) و بنگاههاى تجارى دولتى مى‌پردازند.

كار اركان فرعى شوراى خدمات همانا خدمات مالى، تنظيمات داخلى، مقررات گاتس و تعهدات ويژه است. در سطح شوارى عمومى، ركن حل اختلاف همچنان داراى دو ركن فرعى است: هيئت حل اختلاف متشكل از كارشناسانى است كه در مورد اختلافات حل‌نشده رأى مى‌دهند و ركن استينافى كه به تقاضاهاى تجديد نظر رسيدگى مى‌كند.

رؤساى هيئتهاى نمايندگى و ساير اعضا: نياز به غير رسمى بودن‌

راه‌حلهاى مهم به ندرت در گردهمايى‌هاى رسمى اركان و حداقل در شوراهاى عالى‌تر به دست مى‌آيد. از آنجايى كه تصميمات بدون رأى‌گيرى با اجماع گرفته مى‌شوند مشاوره غير رسمى در داخل‌WTO نقش اساسى در توافق بين اعضا دارد.

گام ديگر در كنار جلسات رسمى، جلسات غير رسمى است كه در اينجا نيز كليه اعضا، همانند رؤساى هيئتهاى نمايندگى، مشاركت دارند. موضوعهاى مفصل بحث شود. بايد در گروههاى كوچك مفصل بحث شود. بايد در اين گروههاى كوچك مفصل بحث شود.

اخيرا يك رويه رايج شكل گرفته است، به اين معنى كه رئيس گروه مذاكره‌كننده مى‌كوشد مصالحه‌اى را با توسل به مشاوره با يكايك آدمهاى يكسان، كلاههاى مختلف خير، كاملا هماين طور نيست!

به طور رسمى همه اين شوراها و كميته‌ها مركب از همه اعضاى سازمان تجارت جهانى است ولى به معنى اين نيست كه آنها يكى هستند يا اينكه تمايزات ميان آنها صرفا جنبه بوروكراتيك دارد.

در عمل، افرادى كه در شوراها و كميته‌هاى مختلف مشاركت مى‌كنند به دليل سطوح متفاوت ارشديت و زمينه‌هاى متفاوت از تخصص مورد نياز با هم فرق دارند. رؤساى هيئتها در ژنو (معمولا سفرا) به طور عادى نماينده كشورشان در سطح شوراى عمومى هستند. برخى از كميته‌ها ممكن است سطح تخصصى بالايى داشته باشند و گاهى اوقات كشورها، از كارشناسان متخصص و خبره كه از پايتخت اعزام مى‌شوند براى مشاركت در اين جلسات استفاده مى‌كنند.

حتى در سطح شوراهاى كالا، خدمات و دارايى فكرى بسيارى از اختيارات به كارمندان متفاوت تفويض مى‌شود تا آنها در جلسات مختلف حضور پيدا كنند.

نام کتاب : شناخت سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست