responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شناخت سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 147

بررسى مقررات‌TRIPs

در شوراى,TRIPs همچنانكه در موافقتنامه مربوطه الزام شده دو بار بررسى راجع به مقررات اين موافقتنامه صورت گرفته است: يك بار بررسى ماده (ب) 3/ 27 كه درباره قابليت يا عدم قابليت ثبت اختراعات نباتى و دامى و همچنين حمايت از گونه‌هاى گياهى است و بررسى ديگر درباره كل موافقتنامه‌TRIPs است (كه در ماده 1/ 71 الزام شده است).

اعلاميه دوحه بيان مى‌كند كه كار در شوراى‌TRIPs درباره اين بررسى‌ها يا هر گونه موضوع اجرايى ديگر بايستى ارتباط آن با كنوانسيون تنوع زيستى سازمان ملل، حمايت از دانش سنتى و فولكلور و ساير موارد جديدى را كه دول عضو در بررسى موافقتنامه‌TRIPs مطرح مى‌كنند، در نظر گيرد. اعلاميه اضافه مى‌كند كه كار شوراى‌TRIPs روى اين عناوين بايستى در پرتو اهداف (ماده 7) و اصول (ماده 8) موافقتنامه‌TRIPs باشد و مسائل مربوط به توسعه را كاملا مدنظر قرار دهد.

روابط بين تجارت و سرمايه‌گذارى (پاراگراف 20 تا 22)

اين موضوع مربوط به كنفرانس سنگاپور است بدين معنى كه يك گروه كارى كه در كنفرانس وزيران در سال 1996 تشكيل شد آن را مورد مطالعه قرار داده است.

در مدت‌زمان منتهى به كنفرانس وزيران در سال 2003، اعلاميه به گروه كارى دستور مى‌دهد روى تبيين دامنه و تعريف موضوعات، شفافيت، عدم تبعيض، راه‌هاى آماده كردن تعهدات براى مذاكره، مقررات توسعه، معافيت‌ها و حفاظت از تراز پرداخت‌ها، مشاوره و حل و فصل اختلاف متمركز شود.

تعهداتى كه درباره آنها مذاكره صورت مى‌گيرد از روى تعهدات خدمات الگوبردارى مى‌شود

موضوعات چهارگانه سنگاپور:

هيچ مذاكره‌اى نيست ...

براى تجارت و سرمايه‌گذارى، تجارت و سياستهاى رقابتى، شفافيت در خريدهاى دولتى و تسهيل تجارى، در اعلاميه 2001 دوحهه هيچ گونه مذاكرات فورى در نظر گرفته نشده است. اعلاميه مى‌گويد «مذاكرات بعد از پنجمين اجلاس كنفرانس وزيران بر پايه تصميمى كه اين اجلاس به صورت اجماع در مورد اشكال مذاكرات (يعنى چگونگى انجام مذاكره) اتخاذ خواهد كرد، جريان خواهد يافت.»

نام کتاب : شناخت سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست