responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تجارت در آينده: درآمدى بر سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 61

ساير كالاها نيز حائز اهميت است.

به كار بردن نام مكانى براى توصيف محصول بدين روش- نشانه جغرافيايى- هم منطقه جغرافيايى و هم مشخصات محصول را معرفى مى‌كند. بنابراين، به كار بردن نام مكان، موقعى كه يك محصول در جاى ديگرى ساخته شده و يا مشخصات معمول را ندارد براى مشتريان گمراه‌كننده است و باعث رقابت غير منصفانه مى‌شود. موافقتنامه‌TRIPS بيان مى‌دارد كه كشورها بايد از استعمال نامناسب نامهاى مكانى جلوگيرى كنند. موافقتنامه براى مشروبات الكلى خواستار حمايتهاى سطح بالاترى است، حتى در مواردى كه هيچ‌گونه خطرى براى گمراهى عامه مردم وجود ندارد. البته بعضى از استثنائات مجاز است، مثلا اگر قبلا نامى به عنوان علامت تجارى حمايت شده باشد يا به صورت يك اصطلاح عام (ژنريك) درآمده باشد. براى مثال"Cheddar " به نوع خاصى از پنير اشاره دارد كه لزوما در"Cheddar " ساخته نشده است. اما اگر كشورى بخواهد از اين نام استفاده كند بايد با كشورى كه درصد حفظ اين نام جغرافيايى است مذاكره نمايد. موافقتنامه، براى مذاكرات بيشتر در سازمان تجارت جهانى يك سيستم چند جانبه اطلاع رسانى و ثبت نشانه‌هاى جغرافيايى براى مشروبات را مقرر مى‌كند.

تفاوت در چيست؟

روشن است كه حق تكثير، اختراع، علائم تجارى و غيره براى خلاقيتها يا ابداعات متفاوت به كار مى‌رود كه با آنها به طور متفاوت هم برخورد مى‌شود.

اختراعات، طرحهاى صنعتى، طرحهاى ساخت مدار يكپارچه، نشانه‌هاى جغرافيايى و علائم تجارى مى‌بايست ثبت شوند تا مورد حمايت قرار گيرند. ثبت دربرگيرنده شرحى است از آنچه حمايت مى‌شود (ابداع، طرح، نام تجارى، آرم و غيره) و اين شرح يك نوع اطلاعات عمومى است.

حق تكثير و اسرار تجارى به طور خودكار طبق شرايط خاص حمايت مى‌شود. اجبارى براى ثبت آنها نيست و بنابراين نيازى نيست افشا شود كه مثلا چگونه يك نرم‌افزار كامپيوترى تحت پوشش حق تكثير، ساخته شده است.

ساير شرايط ممكن است متفاوت هم باشد، مثلا طول دوره‌اى كه هركدام از اين حمايتها به طور قانونى برقرار است.

- طرحهاى صنعتى‌

بر طبق موافقتنامه‌TRIPS ، طرحهاى صنعتى بايد براى حداقل 10 سال حمايت شوند. صاحبان طرحهاى صنعتى مورد حمايت بايد قادر باشند تا از توليد، فروش يا وارد كردن اقلامى كه دربرگيرنده كپى طرحهاى صنعتى باشند، جلوگيرى به عمل آورند.

نام کتاب : تجارت در آينده: درآمدى بر سازمان تجارت جهانى نویسنده : ايروانى، محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست