responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 840

دانا


نویسنده (ها) : ناصر پازوکی طرودی

آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398

تاریخچه مقاله

دانا \ dānā\ ، یا به گویش مردم محل دونا، روستایی نوبنیاد از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیران.
این روستا در فاصلۀ حدود دوکیلومتری از جادۀ آسفالتۀ لواسان به روستای ایرا، و در جنوب گردنۀ سیرک‌سر جای دارد. روستای دانا متشکل از دو بخش است: بخش شمالی آن که به دانای بزرگ معروف است، بزرگ‌تر است و خانه‌های بیشتری در آن احداث شده است. بخش جنوبی آن که دانای کوچک نامیده می‌شود، جمعیت کمتری دارد. این دو بخش کمتر از 500 متر از یکدیگر فاصله دارند؛ خانه‌هایی نیز در حدفاصل دانای کوچک و دانای بزرگ احداث شده است.
روستای دانا در شیار دره‌ای قرار گرفته است که عمق زیادی ندارد و آبریز آن از جنوب به شمال، و شیب دره از شرق و غرب به وسط دره بسیار ملایم است و حدفاصل میان کوه شرقی و غربی به صورت دشت به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر کوههای دو طرف دارای صخره یا پرتگاه نیستند و پوشش گیاهی آنها بسیار مناسب است و از مراتع درجۀ یک به شمار می‌رود.
در حال حاضر (1391 ش) شمـار خانـه‌های احداث ـ شده در روستای دانا حدود 40 باب است که همگی از دهۀ 1360 ش به بعد ساخته شده‌اند. جمعیت روستای دانا در تابستانها و در روزهای تعطیل بیش از 150 تن است؛ اما این روستا در زمستانها تقریباً خالی از سکنه است.
روستای دانا مدرسه و دیگر تأسیسات مقدماتی روستایی و شورای ده ندارد. آب این روستا از چند چشمۀ کوچک و چند چاه که توسط مردم حفر شده است، تأمین می‌شود.
به طور کلی منطقه‌ای که امروزه ساکنان جدید در آن ساخت‌وساز کرده‌اند، در گذشته مرتع و چراگاه دام بوده، و در بسیاری مناطق آن نیز کشت دیم گندم، جو و حبوبات رایج بوده است. در کنار خانه‌های احداث شده در منطقۀ دانا، باغهای کوچکی نیز ایجاد شده که محصولات آنها گردو، گیلاس، زردآلو و سیب است.
راه خاکی‌ای که از سیرک‌سر آغاز می‌شود و به روستای دانا می‌رسد، پس از گذر از مناطقی مانند معدن سنگ و مراتع و محلی به نام واصفجان در شهرک پردیس در بومهن پایان می‌یابد.

ناصر پازوکی طرودی

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 840
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست