responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 733

چپک رو، گردنه


نویسنده (ها) : سیما صفری

آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 20 آذر 1398

تاریخچه مقاله

چپک‌رو، گردنه \ gardane-ye čapak-row\ ، گردنه‌ای در منطقۀ البرز میانی، روی خط‌الرأس قلۀ خلنو در مجاورت تخت‌خرس و کهو.
بهترین راه رسیدن به این گردنه از طریق گردنۀ خاتون‌بارگاه است. برای دسترسی به گردنۀ خاتون‌بارگاه باید جاده‌ای خاکی را که از شرق گرمابدر به سوی دشت لار می‌رود، در پیش گرفت تا به گردنۀ خاتون‌بارگاه رسید. این جادۀ خاکی درواقع راه قدیمی و تاریخی تهران به مازندران بوده که پس از احداث راههای جدید، متروک شده است. روی گردنۀ خاتون‌بارگاه در سمت راست، قله‌های کاسونک (650‘ 3 متر) و کافره (600‘ 3 متر)، و در سمت چپ، قله‌های اشترگاه (500‘ 3 متر) و خاتون‌بارگاه (850‘ 3 متر)، و در پایین گردنه، دشت لار دیده می‌شود.
در ادامۀ مسیر جادۀ خاکی یادشده تنگ یونزا قرار دارد که پس‌از عبور از آن و نیز رودخانۀ لار، وارد دشت لار می‌شویم. بعد از طی حدود 500 متر در جهت جنوب رودخانۀ لار، ابتدای درۀ سفیدآب قرار دارد که با ادامۀ مسیر در آن به طرف شمال شرقی، نخست به آبشار اول سفیدآب، و پس از حدود یک ساعت راه‌پیمایی در جادۀ خاکی موجود، به آبشار دوم سفیدآب می‌رسیم. در فاصلۀ اندکی از آنجا محوطه‌ای وسیع و هموار قرار دارد که بقایای کاروان‌سرایی قدیمی در آن برجا ست. در آنجا با بالارفتن از شیبی تند و گذر از گردنۀ اول، به گردنۀ سفیدآب یا قو خواهیم رسید که روی آن می‌توان قله‌های چپک‌رو، کهو شرقی، کهو غربی و منطقۀ تخت‌خرس را در آن سوی دره دید. کوه پاکبود و کوه ماه در شمال، کوه کبود در شرق، کوه سرخک در غرب، و میان‌کوه در شمال شرقی نیز دیده می‌شوند. سرانجام به دره‌ای می‌رسیم که راه در آن به دو شاخه تقسیم می‌شود؛ راه شمالی به درۀ یالرود، و راه غربی به گردنۀ چپک‌رو می‌رسد.
بر سر راه گردنۀ چپک‌رو، پس از حدود نیم ساعت کوه‌پیمایی، مرغزاری سرسبز و وسیع به‌نام پاکبود قرار دارد که چراگاهی برای گوسفندان و چادرگاهی مناسب برای کوهنوردان است. پس‌از حدود دو ساعت راه‌پیمایی در جانب شرقی رودخانه به سمت شرق، به گردنۀ چپک‌رو که سنگی بزرگ به شکل شیر روی آن قرار دارد، خواهیم رسید. روی گردنۀ چپک‌رو قله‌های جیرک، آرو، و گاوینک‌چال (گونگ‌چال) در امتداد شرق به غرب دیده می‌شوند. از این گردنه تا رسیدن به قلۀ 150‘ 4متری چپک‌رو، به حدود یک تا دو ساعت کوه‌پیمایی مداوم نیاز است و این فاصله در بیشتر جاها به شکل شن‌اسکی است. برای رسیدن به گردنه و قلۀ چپک‌رو می‌توان از جادۀ هراز، پلور و یالرود نیز اقدام کرد.

سیما صفری

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 733
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست