responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 711

جوزستان، مسجد جامع مهدیه


نویسنده (ها) : حسن موسوی زاده

آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 20 آذر 1398

تاریخچه مقاله

جوزستان، مسجد جامع مهدیه \ masjed(d-e) jāmeʾ-e mahdiy(yy)e-ye jowzestān\ ، مسجدی در محلۀ جوزستان (جوستان) شمیران، خیابان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید ولی‌الله رفیعی، بین بن‌بست ابرار و بن‌بست مسجد، واقع در منطقۀ 1 شهرداری تهران.
بنابر گفتۀ اهالی محلۀ جوزستان، پیشینۀ این مسجد به اوایل دورۀ پهلوی بازمی‌گردد. در وقف‌نامۀ این مسجد آمده که زمین این مسجد توسط جعفر امینیان وقف شده است. همچنین زمین دبیرستان دخترانۀ رضویه که در کنار مسجد واقع شده، از موقوفات همو بوده است. تولیت مسجد جامع مهدیۀ جوزستان در دهۀ 1330 ش، بر عهدۀ آیت‌الله سید احمد خوانساری، و پس از چندی در اختیار جامعۀ تعلیمات اسلامی بوده‌است.
ساختمان این مسجد که حدود 300 مـ2 مساحت دارد، تاکنون چندین بار مرمت شده است. این مسجد فاقد گنبد است و در دو طبقه بنا شده، و شامل شبستان (مخصوص آقایان)، طبقۀ دوم (مخصوص بانوان)، محراب، کاشی‌کاریهای پیرامون و هشتی منظم است. این مسجد همچنین دارای پایگاه مقاومت بسیج به نام ابرار مخصوص خواهران و برادران، و صندوق قرض‌الحسنه است.

در مسجد جامع مهدیۀ جوزستان، نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا به‌صورت جماعت، و در ماههای محرم و رمضان نماز صبح نیز به‌صورت جماعت برگزار می‌شود. در این مسجد همانند بسیاری از مساجد دیگر بـرای منـاسبتهای مختلف برنامه‌هایی ــ ازجمله مراسم اعتکاف، مولودیها، سوگواریها و جز آن ــ برپا می‌شود. از برنامه‌های دیگر این مسجد می‌توان به برپایی مراسم نیمۀ شعبان به مدت 3 روز و آذین‌بندی کوچه‌های اطراف مسجد اشاره کرد. همچنین این مسجد در زمان همه‌پرسیها و انتخابات جزو پایگاههای انتخاباتی به شمار می‌رود (شهنوازی).
این مسجد در دورۀ محمدرضا شاه به یکی از کانونهای مبارزۀ مردم و روحانیت با حکومت او بدل شده بود. در آن زمان، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی خوئینیها افزون بر امامت جماعت آن مسجد، کلاسهای تفسیر قرآن برگزار می‌کرد. پس از انقلاب تا زمان تألیف این مقاله (1389 ش) نیز حجت‌الاسلام و المسلمین محسن دعاگو امامت جماعت این مسجد را بر عهده دارد (دعاگو، 71، 89، 101).
دفتر امام جمعۀ شهرستان شمیرانات ــ حجت‌الاسلام و المسلمین دعاگو ــ در کنار مسجد واقع شده است؛ به همین سبب هر ساله با حضور علما و روحانیان شمیرانات، نشستهایی در این مسجد برگزار می‌شود («برگزاری ... »، بش‌ (.

مآخذ

«برگزاری گردهمایی علما و فضلای شمیرانات در مسجد جامع مهدیۀ جوزستان»، سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران (مل‌ )؛ دعاگو، محسن (حجت‌الاسلام)، خاطرات، به‌کوشش زهره کلاچیان، تهران، 1382 ش؛ شهنوازی، رامین (مسئول دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین محسن دعاگو، امام جمعۀ شمیرانات)، مصاحبه با مؤلف؛ نیز:

Islamic Development Organisation of Tehran, www. tebyan-tehran.ir/ news/ 213/ 3245(acc.Aug.9,2010).

حسن موسوی‌زاده

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 711
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست