responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 686

جعفر، چشمه


نویسنده (ها) : سیما صفری

آخرین بروز رسانی : سه شنبه 19 آذر 1398

تاریخچه مقاله

جعفر، چشمه \ češme-ye jaʾfar\ ، یا بند یخچال، چشمه‌ای واقع در شمال محلۀ پس‌قلعه، بر سر راه بندیخچال.
برای رسیدن به این چشمه دو مسیر وجود دارد:
نخست راهی است که معمولاً سنگ‌نوردان برای رفتن به بندیخچال از آن می‌گذرند؛ راهی پاکوب که از کنار رودخانۀ دربند تا جایی معروف به گذر مهدی امتداد دارد. در اینجا راه به دو شاخه تقسیم می‌شود که به آن دوراهی بندیخچال نیز می‌گویند. راه سمت راست به شیرپلا، و راه سمت چپ که از روی پل رودخانۀ دربند می‌گذرد، به بندیخچال منتهی می‌شود. از سر دوراهی تا محل باغچۀ کمپینگ حدود یک ساعت راه، و از آنجا تا چشمۀ جعفر حدود 10 تا 15 دقیقه راه است. این بخش از راه دارای شیب است و از میان درختان می‌گذرد. آب این چشمه بسیار زلال است و از زیر یک تخته‌سنگ بیرون می‌جهد.
راه دوم که کمتر از آن استفاده می‌شود، از محلۀ باغ‌پشت می‌گذرد. اگر از درۀ گلاب‌دره در کوهپایه‌های توچال و از محلۀ باغ‌پشت حرکت را آغاز کنیم و پس از عبور از تختی وزیری و باغ افشار و با حرکت از روی دیوارۀ بزرگ وزباد و بالای آبشار به داخل دره سرازیر شویم، به درۀ وزباد می‌رسیم و از آنجا به سمت غرب یعنی به سمت پس‌قلعه ادامۀ مسیر داده و شیب تند سنگلاخی که در سمت شمال‌غربی و به سوی گردنۀ 400‘2متری وزباد در زیر صخره‌های اسپیلت قرار گرفته، پیش گرفته و پس از حدود نیم ساعت به گردنۀ وزباد خواهیم رسید. این ناحیه دارای دورنمایی از منطقۀ سنگ‌نوردی بندیخچال، راه آبشار دوقلو، کماچال و درۀ اوسون است و همیشه سوز سردی دارد؛ راه پاکوبی به سمت پایین دارد که پیچ‌وخم این راه بسیار زیاد است و به قسمت شمالی میدان (منطقه) بندیخچال منتهی می‌گردد.
تمامی سنگهای بندیخچال رو به جنوب میدان قرار گرفته‌اند و از کنار آنها که عبور کنیم به زمین مسطحی موسوم به زمین فوتبال میان صخره‌های بندیخچال خواهیم رسید. در جنوب این مسیر چشمۀ جعفر واقع است که محل استراحت سنگ‌نوردان و کوهنوردانی است که از این مسیر پایین می‌آیند. این چشمه در تمام مدت سال دارای آب است و درختان بلند گردو در پایین‌دست را سیراب می‌کند.

سیما صفری

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 686
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست