responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 577

پسچوئک، آبشار


نویسنده (ها) : ناصر پازوکی طرودی

آخرین بروز رسانی : یکشنبه 17 آذر 1398

تاریخچه مقاله

پسچوئک، آبشار \ āb-šār-e pasčūʾak\ ،‌ آبشاری واقع در فاصلۀ 5/ 1کیلومتری شمال شرقی روستای افجه.
این آبشار در °35 و ´52 و ´´2 عرض شمالی، و °51 و ´42 و ´´1 طول شرقی، در ارتفاع 246‘ 2 متر از سطح دریا، در جبهۀ شرقی یالی از کوه که از دشت هویج آغاز می‌شود و پس از تشکیل دشت یا مزرعه‌دشتـه در مجاورت روستای افجه پایان می‌یابد، در دامنۀ غربی بلندیهای چیک‌چیکک واقع شده است. این آبشار که از آبشارهای دائمی اطراف افجه است، حدود 15 متر ارتفاع دارد و آب آن از بلندیها و دره‌های چیک‌چیکک تأمین می‌شود و در پایان به رودخانۀ افجه می‌ریزد.
اطراف آبشار پسچوئک را باغها و درختان انبوهی دربرگرفته، و همین امر موجب زیبایی خاص این آبشار شده است. راه دسترسی به این آبشار بسیار آسان، و از این‌رو، مورد توجه بسیاری از گردشگرانی است که به منطقه سفر می‌کنند. اهالی روستای افجه معتقدند که در اطراف محل آبشار پسچوئک، امامزاده‌ای به‌نام امامزاده سلطان محمد دفن شده است، اما محل دقیق آن معلوم نیست. این اعتقاد موجب شده است که بسیاری از اهالی روستاهای اطراف و حتى برخی از مردم تهران نذوراتی نظیر پختن آش و پخش آن میان مردم در کنار این آبشار می‌نمایند.
در فصل بهار و تابستان، آبشار پسچوئک محل تجمع شمار بسیاری از خانواده‌ها ست که برای ادای نذورات خود به آنجا مراجعه و بساط پذیرایی از رهگذران و گردشگران را فراهم می‌کنند. آب آبشار پسچوئک از شهرت بسیار خوبی برخوردار است. اهالی منطقه معتقدند این آب بسیار گوارا و بُرنده است و هر کس پس از صرف غذا یک لیوان از آن بیاشامد، یکی دو ساعت بعد دوباره گرسنه می‌شود و میل به غذا پیدا می‌کند و یا کسانی که ورم معده دارند با آشامیدن این آب، دردشان تسکین می‌یابد. خوشبختانه به علت عدم دسترسی مردم به مسیر و سرچشمه‌های آب این آبشار، آلودگی به آن تاکنون راه پیدا نکرده است.

ناصر پازوکی طرودی

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 577
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست