responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 536

بنادر، بوستان


نویسنده (ها) : شیوا جعفری

آخرین بروز رسانی : شنبه 16 آذر 1398

تاریخچه مقاله

بنادر، بوستان \ būstān-e banāder\ ، یا بوستان سفرهای دریایی، بوستانی در غرب مجموعۀ تفریحی اراضی عباس‌آبـاد. ایـن بوستان کـه حـدود 200‘38 مـ2 مساحت دارد، در بزرگراه حقانی، خیابان دیدار جنوبی، در ضلع شرقی ساختمان بنادر و کشتی‌رانی جمهوری اسلامی واقع شده است و از شمال به بوستان آب و آتش (حضرت ابراهیم (ع))، از غرب به خیابان دیدار جنوبی، و از جنوب به پل ابریشم محدود می‌شود (میرحسینی).
بوستان بنادر با مدیریت شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد ساخته شده است که زیر نظر شهرداری تهران اداره می‌شود (همو). ساخت این بوستان براساس طرح جامع اراضی عباس‌آباد که در 2/ 5/ 1384 ش به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید، آغاز، و در 13/ 4/ 1388 ش از آن بهره‌برداری شد. بوستان بنادر با قرار گرفتن در کنار 3 مسیر اصلیِ دسترسی، یکی از حوزه‌های مهم غرب مجموعۀ تفریحی اراضی عباس‌آباد است.
کارکرد و نام این بوستان فقط به سبب هم‌جواری با ساختمان بنادر و کشتی‌رانی نیست، بلکه طراحی آن نیز به موضوع سفر دریایی اشاره دارد (همو).
از ویژگیهای این بوستان فانوس دریایی با ابعاد 12 متر ارتفاع و 4 متر قطر است که در اطراف آن چادرهایی تعبیه شده است و کارکرد نمایشگاهی و تفرجی دارد. در این بوستان، امکاناتی اعم از 3 پاتوق کشتی، لنگرگاه، و فانوس دریایی، ایستگاه درشکه برای خدمات‌دهی به عابران و 20 چادر خیمه‌ای ــ که 4 چادر آن شبیه به سیاه‌چادرهای عشایر است ــ وجود دارد. سطح چادرهای تفرجی این بوستان 360 مـ2 است (تحقیقات ... ). همچنین 15 هزار مـ2 مسیر برای پیاده‌روی، و 200‘4 مـ 2 نیز برای درشکه‌سواری و دوچرخه‌سواری از دیگر امکانات رفاهی این بوستان است.
در مرکز بوستان بنادر، پلی به طول 600‘ 3 متر وجود دارد که آن را به بوستان جنگلی طالقانی وصل می‌کند؛ این پل هیچ مسیر تکراری‌ای ندارد و در دو طبقه تعبیه شده است که یک طبقۀ آن به پیاده‌روی، و طبقۀ دیگرش به دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری اختصاص دارد.
سطوح وسیع سبز کم‌ارتفاع از ویژگیهای دیگر این بوستان است. با استحصال و تصفیۀ آب نهرها و قناتهای قدیمی‌ای که در نزدیکی این محدوده قرار دارد، آب لازم برای مصرف عمومی و نیز آبیاری این بوستان تأمین می‌شود. در ضلع شرقی بوستان بنادر، مجاور بزرگراه همت، رستوران غذاهای دریایی به شکل کشتی، با استفاده از مدلهای بادبانی به‌عنوان پوششهای سایه‌انداز با ابعادی حدود 400 مـ2 طراحی گردیده است؛ ساخت 14 باب مغازه نیز فقط برای تهیۀ غذاهای دریایی، در این بوستان آغاز شده است.

مآخذ

تحقیقات میدانی مؤلف؛ میرحسینی، جواد (معاون طراحی و شهرسازی و شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد)، مصاحبه با مؤلف.

شیوا جعفری

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 536
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست