responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 521

باهنر (شهید)، کتابخانه


نویسنده (ها) : مرضیه شفیعی

آخرین بروز رسانی : شنبه 16 آذر 1398

تاریخچه مقاله

باهنر (شهید)، کتابخانه \ ketāb-xāne-ye šahīd bāhonar\ ، کتابخانه‌ای قدیمی در محلۀ باغ فردوس، واقع در منطقۀ 1 تهران. مکان نخستین این کتابخانه واقع در شمال محوطۀ باغ فردوس، تا پیش از 1343 ش، گلخانۀ شهرداری تهران بوده است و در آن تاریخ، با هدف ارائۀ خدمات به مراجعان و محققان، توسط وزارت فرهنگ و هنر به کتابخانه بدل، و نام کتابخانۀ شهر بر آن نهاده شد، تا آنکه در نخستین سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کتابخانۀ شهید باهنر تغییر نام داد. ساختمان کتابخانۀ شهید باهنر در یک طبقه با مساحت 250 مـ2 و به شکل دایره ساخته شده بود. سالن مطالعۀ این کتابخانه در آن زمان حدود 80 نفر گنجایش داشت و به سبب کوچک بودن فضای آن، خانمها در روزهای زوج و آقایان در روزهای فرد از آن استفاده می‌کردند.

این کتابخانه به‌عنوان قدیمی‌ترین کتابخانۀ شمیران تا مردادماه سال 1391 ش، در شمال محوطۀ باغ فردوس به فعالیت خود ادامه داد و در همین سال، به‌منظور زیباسازی محوطه و بهبود چشم‌انداز عمارت باغ فردوس، ساختمان آن برچیده، و کتابهای آن به کتابخانۀ مرکز اسناد تخصصی، فنی و مهندسی محمود حبیبی در همان حوالی منتقل شد.
کتابخانۀ باهنر حدود 000‘ 17 جلد کتاب دارد که بیشتر آنها در موضوعات عمومی و زمینه‌های مختلف تحقیقاتی چون کلیات، فلسفه، روان‌شناسی، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا و علوم وابسته، ادبیات، علوم طبیعی، ریاضیات، زبان و هنر هستند. این کتابخانه امکان امانت‌دهی کتاب را نیز برای مراجعه‌کنندگان فراهم کرده است و ماهانه در حدود 300‘4 جلد کتاب به اعضا امانت می‌دهد.
از جملۀ اهداف کتابخانۀ باهنر فراهم کردن منابع و متون مورد نیاز برای محققان، پژوهشگران، دانشجویان و دانش‌آموزان است. ازآنجا‌که بیشتر مراجعه‌کنندگان، دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، یکی‌دیگر از اهداف این کتابخانه فراهم‌کردن محیطی آرام برای مطالعۀ دانش‌آموزان سال آخر متوسطه است که خود را برای شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها آماده می‌کنند.

مرضیه شفیعی

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 521
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست