responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 343

آرمان، مجتمع مسکونی


نویسنده (ها) : ناصر پازوکی طرودی

آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398

تاریخچه مقاله

آرمان، مجتمع مسکونی \ mojtama’-e maskūnī-ye ārmān\ ، مجتمعی واقع در حد فاصل پارک جنگلی لتیان و روستای سبوبزرگ، در شرق شهر لواسان. این مجتمع در اواسط دهۀ 1380 ش، در میان یکی از دره‌های دامنۀ جنوب غربی کوه آلون که در جهت شمال ـ جنوب امتداد دارد و با جادۀ آسفالتۀ سبوبزرگ به پارک جنگلی لتیان متصل می‌شود، توسط گروهی به سرپرستی مهندس آرمان و مهندس خانی احداث شده است.
این مجموعه یک سردر ورودی شاخص بتونی مشتمل بر چند اتاق و نیز بلواری با استخر آب بزرگ در سمت شمال دارد. این بلوار که حدود 150 متر طول دارد، در کف دره ساخته شده است. شیب سمت شرق و غرب دره به قطعات هزارمتری تقسیم، و خیابانهایی در میان آنها کشیده شده است. در میان قطعات، درختانی همچون گردو، گیلاس، آلبالو، سیب و نیز درختان دیگری مانند سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، کاج، چنار و جز آنها را کاشته‌اند. در میان این قطعات پی‌ریزیهایی کرده‌اند که آمادۀ برپایی ساختمان بر روی آنها ست. این قطعات به قیمتهای نسبتاً گزاف به اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته می‌شود تا به سلیقۀ خود در آنها ساختمانهای دلخواه احداث نمایند. مسئولان مجموعه می‌گویند که در این محوطه فضاهای مورد نیاز برای احداث مدرسه، هتل، مهمان‌سرا، مسجد، فروشگاه و دیگر تأسیسات مورد نیاز برای یک شهرک مسکونی در نظر گرفته شده، و قرار است بدل به یک مجموعۀ نمونۀ مسکونی شود.
آب مورد نیاز مجموعۀ آرمان با حفر چند حلقه چاه و گردآوری آبهای سطحی و چند چشمۀ کوچک که در محل وجود دارد، تأمین می‌گردد. این آبها در استخر بزرگی که در مجموعه احداث شده است، گردآوری می‌شود و از طریق پمپاژ در سیستم آبیاری قطره‌ای به مصرف درختان و فضای سبز محوطه می‌رسد. کلیۀ محوطه‌های مجموعۀ آرمان کاملاً سرسبز، و درختان موجود در آنها به سبب کوچک بودن و نیاز اندک به آب در شرایط فعلی، بسیار شاداب‌اند. هرچند تا زمان تهیۀ این مقاله (1391 ش) جز 3 یا 4 خانواده در این مجموعه ساکن نشده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود که تا یک دهۀ دیگر بدل به یکی از شهرکهای پرجمعیت منطقه شود. این امر به ظاهر مطلوب و بسیار خوب است، اما موضوع آلودگی آب سد لتیان و نشت فاضلاب مجموعه‌های مسکونی بالادست، امری است که به‌رغم تذکر علاقه‌مندان محیط زیست به مسئولان همچنان مغفول مانده، و مجموعۀ مسکونی آرمان فاقد سیستم تصفیۀ فاضلاب است.

ناصر پازوکی طرودی

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 343
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست