responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1571

میگون، دره


نویسنده (ها) : مجید یاسینی

آخرین بروز رسانی : شنبه 31 خرداد 1399

تاریخچه مقاله

میگون، دره \ darre-ye meygūn \ ، دره‌ای بزرگ واقع در شمال غربی فشم.
این دره به درازای حدود 5 / 13 کمـ در جهت شمال‌ غربی به جنوب شرقی کشیده شده، و شیب آن به سمت روستای فشم و رودخانۀ جاجرود است. این دره از شمال غربـی بـه گردنۀ دیـزین ــ میـان قلـه‌های کلون ـ بستک و سی‌چال ــ و از جنوب شرقی به روستای فشم منتهی می‌شود، و اختلاف ارتفاع دو نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 100‘ 1 متر است.
درۀ میگون از اصلی‌ترین دره‌های منطقۀ رودبار قصران است و راه لشکرک به دیزین و گاجره از آن می‌گذرد. درۀ میگون به‌سبب شیب زیاد گردنۀ دیزین و برف‌گیربودن قسمتی از این جاده غالباً در زمستان مسدود، و تردد در آن غیرممکن می‌گردد. در دو سمت درۀ میگون دره‌های مهمی نظیر خربزدره، آهنگرک، هملون، آبک، فی‌چال، تلخاب، سفیدستان و دره‌های کوچک دیگری نیز وجود دارد که همگی آب جاری در رودخانۀ خود را به این درۀ اصلی می‌ریزند. فاصلۀ عرضی میان دو یال سمت چپ و راست این دره از همان آغاز به یکدیگر نزدیک است و می‌توان دره‌ای باریک و بلند را در تمامی طول مسیر مشاهده کرد.
درۀ میگون یکی از دره‌های میانی البرز مرکزی است که از طریق آن می‌توان به بسیاری از قله‌های منطقۀ میانی البرز مرکزی دسترسی پیدا کرد. راه ورود به این دره غالباً از طریق جادۀ لشکرک در منطقۀ فشم امکان‌پذیر است؛ هرچند در فصل تابستان از جادۀ گاجره نیز می‌توان به این دره راه پیدا کرد. آب فراوان و همچنین ارتفاعات بلند این دره از ویژگیهای مهم آن است. در دهه‌های پس ‌از انقلاب اسلامی بخشهای مهمی از این دره به زیر ساخت‌وساز رفته، و آسیبهای جبران‌ناپذیری از لحاظ زیست‌محیطی بدان وارد شده است.
راه‌پیمایی در این دره بسیار جذاب، و برخی اوقات نیز خطرناک است. مدت زمان پیمایش در این دره بستگی به مسیر انتخابی و توان بدنی شخص دارد. از طریق این دره می‌توان به قله‌هایی چون کلون‌بستک، سرچال، سی‌چال، آبک، هملون، آهنگرک و خورتوئک صعود کرد.

مجید یاسینی

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1571
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست