responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1325

کمرد، شهرک صنعتی


نویسنده (ها) : ناصر پازوکی طرودی

آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399

تاریخچه مقاله

کمرد، شهرک صنعتی \ šahrak-e sanºatī-ye kamard \ ، شهرکی واقع در دهستان سیاه‌رود، در فاصلۀ 24کیلومتری تهران. این شهرک صنعتی در طول قسمتی از راه اصلی تهران ـ دماوند پس از شهرک مسکونی شمس‌آباد و محلۀ باغک، در ارتفاع 712‘1 متری از سطح دریا جای دارد.
طـول شهرک صنعتی کمرد حدود 2 کمـ ، و در جهت شمال ـ جنوب، و عرض آن در وسیع‌ترین محل که به داخل دره‌های سمت شرق کوه دوبرارون گسترش یافته، حدود 600 متر است. این شهرک به موازات روستای کمرد احداث شده است و در حدفاصل میان شهرک صنعتی و روستای کمرد، کوه دوبرارون از شمال به جنوب امتداد دارد.
تا پیش از 1350 ش، هیچ تأسیساتی در این محل وجود نداشت؛ اما از آن سال به بعد و به‌خصوص در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت بر وسعت و ساخت‌وسازهای آن افزوده شد، تا حدی که امروزه (1390 ش) بیش از 700 واحد صنعتی و کارگاه تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ در آن به فعالیت مشغول‌اند. عمدۀ این فعالیتها عبارت‌اند از: تولید شیر و اتصالات مرتبط با آن، یخچال‌سازی، ریخته‌گری و قالب‌گیری پلاستیکهای تحت فشار، تزریق پلاستیک ساخت اتاقکهای یخچالی، سردخانه، تولید پوشال کولر، معاملاتی املاک، خدمات و فروش مواد غذایی و جز آنها.
شماری از مالکان کارخانه‌ها و کارگاههای موجود در شهرک صنعتی کمرد، و بیشتر کارگران آنها افرادی بومی‌اند؛ اما اغلب سرمایه‌گذاران از تهران، و شمار محدودی نیز از روستاهای جاجرود یا ساکنان شهر جدید پردیس، و یا اهل دماوندند.
بیشتر تأسیسات شهر صنعتی کمرد در حاشیۀ غربی جادۀ تهران ـ دماوند احداث شده است و در شرق جاده فقط یک جایگاه پمپ بنزین و حدود 20 مغازۀ خدماتی در پیرامون آن فعالیت می‌نمایند. شهرک صنعتی کمرد در ایجاد اشتغال و تولید کالاهای مورد نیاز جامعه نقشی مهم ایفا می‌کند. براساس آخرین تصمیمات اتخاذ ـ شده توسط مسئولان استان و شهرستان، ادارۀ شهرک صنعتی کمرد بر عهدۀ مدیریت شهر جدید پردیس نهاده شده است.

ناصر پازوکی طرودی

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1325
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست