responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1119

شهدای چیذر، موزه


نویسنده (ها) : مسیح موسوی زادگان

آخرین بروز رسانی : شنبه 10 خرداد 1399

تاریخچه مقاله

شهدای چیذر، موزه \ mūze-ye šohadā-ye čīzar \ ، موزه‌ای واقع در بزرگراه آیت‌الله صدر، خیابان معصومی، میدان چیذر، طبقۀ فوقانی امامزاده علی‌اکبر.
موزۀ شهدای چیذر با مساحتی حدود 700 مـ2 (500 مـ 2 سالن نمایش و 200 مـ2 فضاهای مشاع و بخش اداری)، در 1376 ش از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی تأسیس شد. این موزه خاص شهدای منطقۀ چیذر است و وسایل و آثار 560 شهید در غرفه‌ها و مخزن آن نگهداری می‌شود. آثار و اشیاء متعلق به شهیدانی چون مرتضى آوینی، حسین فهمیده، سپهبد علی صیاد شیرازی و آیت‌الله شاه‌آبادی که در گلزار شهدای چیذر مدفون نیستند، اما از اهالی همین محل بوده‌اند، در این موزه گرد آمده است.
فراهم‌آوردن زمینه‌های مناسب برای گسترش فرهنگ شهید و شهادت، و برنامه‌ریزی برای حفظ و نگهداری اصولی آثار فرهنگی و هنریِ مرتبط با موضوع شهادت، ازجملۀ اهداف موزۀ شهدای چیذر است.
بخشهای مختلف موزه عبارت‌اند از:

سالن نمایش آثار و اشیاء شهدا

این بخش مختص نمایش آثار شهدای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. روش ارائۀ آثار به‌سبب محدودیت فضا و همچنین عدم امکان عرضۀ هم‌زمان آثار کلیۀ شهدا به صورت ادواری است. در این گلزار آثار شهیدان نوریان (فرمانده اطلاعات و گردان تخریب)، عبدالحمید شاه‌حسینی، و حبیب‌الله چیذری به نمایش درآمده است.

بخش شهدای ترور

در این بخش، عکسها، زندگی‌نامه و شرح فعالیتهای شیخ فضل‌الله نوری به همراه یک اثر هنری مفهومی دربارۀ شهادت او به نمایش گذاشته شده است.

سالن آمفی‌تئاتر

این سالن با ظرفیت حدود 100 تن، محل برگزاری همایشها، سمینارها، یادواره‌ها و دیگر مراسم فرهنگی است. در این سالن، فیلمهای مستند و نماآهنگهایی در حوزۀ ایثار و شهادت برای بازدیدکنندگان پخش می‌شود.

اتاق مدیریت و راهنمای موزه

امور اداری و هماهنگی برای راهنمایی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در این بخش انجام می‌شود.
ویترین تمبر: این ویترین به‌طور مجزا به نمایش تمبرهایی با موضوع شهید و شهادت اختصاص دارد.

بخش آثار هنری استاد رحمتی

در این بخش، شماری تندیس و چیدمان مدرن و مفهومی از آثار استاد رحمتی به نمایش درآمده است.

کتابخانه و سالن مطالعه

این کتابخانه با حدود 000‘4 جلد کتاب دایر است.

غرفۀ امام خمینی (ره)

این غرفه با نمایش عکسهای کودکی و نوشته‌های امام خمینی (ره) و ماکتی از جماران، به معرفی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اختصاص دارد.

مآخذ

بروشور راهنمای موزۀ شهدا، تهران، 1390 ش؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ جشنی تهرانی، محمد (سرپرست موزۀ شهدا)، مصاحبه با مؤلف، 8 / 3 / 1390 ش؛ چیذری، علیرضا (عضو هیئت رزمندگان شمیران و امور اداری امامزاده چیذر)، مصاحبه با مؤلف، 8 / 3 / 1390 ش؛ مظاهری تهرانی، حمید، حفظ و نگهداری آثار موزه‌ای شهدا، تهران، 1382 ش.

مسیح موسوی‌زادگان

نام کتاب : دانشنامه تهران بزرگ نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست