responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 822

استریکلند


نویسنده (ها) :
بخش هنر و معماری جهان
آخرین بروز رسانی :
جمعه 1 فروردین 1399
تاریخچه مقاله

اِستـریکلَند \ [e]st[e,i]rikland\ ، ویـلیـام (1788-1854م/ 1202-1270ق)، معمار و مهندس‌آمریکایی. او یکی‌از پیش‌گامان سبک احیای هنر یونانی در نیمۀ نخست سدۀ 19م بود.
استریکلند در ایالت نیوجرسی زاده شد. او از1803 تا 1805م نزد بِنجِمین لِتروب، معمار سرشناس بریتانیایی ـ آمریکایی، معماری آموخت، اما نخست به‌عنوان نقاش صحنۀ نمایش معروف شد. بیشتر ساختمانهایی که او طراحی کرد، در شهر فیلادلفیا قرار دارند.

کوشش استریکلند بر این بود که ساختمانهایی هرچه نزدیک‌تر به شکوه سبک ناب یونانی را با پلانهایی کاربردی و مناسب برای نیازهای روز طراحی‌کند. طرحهای او در مقایسه با لتروب، میان مردم محبوبیت بیشتری داشتند، زیرا به زبانی ساده و قابل فهم، بدون ظرافتها و پیچیدگیهایی که لتروب بر آنها تأکید داشت، بیان می‌شدند؛ از این رو، طرح استریکلند برای دومین بانک ایالات متحده (تاریخ ساخت: 1819-1824م) به طرح استادش ترجیح داده شد. این ساختمان، که طرحش از معبد پارتِنونِ آتن الگوبرداری شده بود، بسیار مورد توجه قرار گرفت و نماد سبک احیای هنر یونانی شد. ساختمان بعدها تبدیل به ادارۀ گمرک شد و امروزه به‌عنوان اثر تاریخی ملی، نگهداری می‌شود.
دیگر اثر مهم استریکلند، که آن نیز به‌عنوان اثر تاریخی ملی شناخته شده، ساختمان بورس بازرگانان (1832-1834م) در فیلادلفیاست. این ساختمان نیز به سبک احیای هنر یونانی ساخته شده، و ضلع ورودی آن نیم‌دایره‌شکل و ستون‌دار است. استریکلند همچنین ساختمانهای آسایشگاه نیروی دریایی ایالات متحده (1826م)، ضرابخانۀ ایالات متحده (1829م) و گمرک ایالات متحده را در فیلادلفیا به همین سبک طراحی کرد.
پروژه‌های مهندسی استریکلند نیز تقریباً به اندازۀ طرحهای معماری‌اش نامدارند. او در 1825م برای مطالعه به اروپا فرستاده شد و پس از بازگشت، مقامهای مسئول را به ساختن خط آهن اصلی شرکت راه‌آهن پنسیلوانیا تشویق کرد. همچنین به سفارش دولت ایالات متحده، موج‌شکن دِلاوِر (1828-1835م) را در بندر لوئِس در ایالت دلاوِر ساخت.
بازپسین اثر استریکلند ساختمان کنگرۀ ایالت تِنِسی در نَشویل (1845- 1849م) بود که طراحی آن برپایۀ چند اثر شناخته‌شده از معماری کلاسیک یونان انجام گرفته بود. استریکلند هنگام نظارت بر اجرای این ساختمان، درگذشت. به‌موجب حکم ویژۀ کنگرۀ ایالت تنسی، او در همان ساختمان به خاک سپرده شد.

مآخذ

CE, 6th edition;
EA, 2006;
EB, 2008;
ME, 2008;
«Merchant's Exchange Building», National Park Service, U. S. Department of the Interior: www.nps.gov (Oct. 2009).

بخش هنر و معماری جهان

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 822
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست