responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 80

آروروت


نویسنده (ها) :

آخرین بروز رسانی :
پنج شنبه 5 دی 1398
تاریخچه مقاله

آروروت [ārowrūt]، نشاسته‌ای که از ریزوم متورم چندین‌گونه گیاه جنس مارانتا، از خانوادۀ مارانتا به دست می‌آید. مهم‌ترین این گیاهان مارانتا آروندیناسه، منبع آروروت خالص یا آروروت جزایر هند غربی، معروف به آروروت آنتیل است. این گیاه پایا که احتمالاً بومی گویان و غرب برزیل است، در سراسر جزایر هند غربی، آسیای جنوب شرقی، استرالیا و افریقای جنوبی کشت می‌شود. ساقه‌های زیرزمینی خزندۀ آن غده‌های گوشتی (اندامهای ذخیره‌ای زیرزمینی) دارند و ساقۀ شاخه‌شاخۀ آن که به ارتفاع حدود 5/ 1 متر می‌رسد. برگهای متعددی با نیامهای دراز و باریک و پهنک بزرگ تخم‌مرغ شکل و چند گل سفید پایه کوتاه دارد. وقتی غده‌ها آکنده از نشاسته شدند، درست قبل از فصل به‌خواب رفتن گیاه ریشه‌ها را برداشت، و پس از پوست کندن، در آب رنده می‌کنند. مخلوط حاصل را پس از خشک کردن، به صورت گردی در می‌آورند که با چندین‌بار شست‌وشو نشاستۀ نسبتاً خالصی از آن به دست می‌آید.
آروروت ویتامینی ندارد، فقط دارای2/ 0٪ پروتئین است و در آشپزی برای غلیظ‌کردن چاشنیها و مواد غذایی به‌کار می‌رود. از جوشاندن این نشاسته در آب ژله‌ای شفاف، بی‌بو و خوشمزه به دست می‌آید. گرد ریز آن نسبت به نشاسته‌های دیگر زودتر، و در دمایی پایین‌تر پخته می‌شود. آروروت به راحتی هضم، و در رژیمهای غذایی کم‌نمک و کم‌پروتئین مصرف می‌شود و بیشتر خوراک کودکان، مخصوصاً به هنگام از شیر گرفتن آنها ست.
نشاسته‌ای که از برخی گیاهان دیگر گرفته می‌شود، نیز آروروت خـوانده می‌شود. آروروت تولِما که محصولی درشت ـ دانه‌تر است، از گونۀ دیگری از جنس کانا (در ایران معروف به گُل اختر) که جنسی شبیه به مارانتا ست، در هند غربی به دست می‌آید. آروروت هند شرقی محصولی از چندین گونۀ جنس کورکوما از خانوادۀ زنجبیل،و عمدتاً کورکوماآنْگوسْتیفولیا ست که بومی هند مرکزی است.

آروروت برزیلی که از گیاه کاساوا (مانیوک) گرفته می‌شود، منبع تاپیوکا ست. تاکا، یا آروروتِ تاهیتی از گیاه پیا (تاکا پیناتیفیدا) در جزایر اقیانوس آرام جنوبی گرفته می‌شود.
آروروت‌پرتلند از غدۀگل شیپوری معمولی(آروم ماکولاتوم) و دیگر گونه‌های جنس آروم گرفته می‌شود و منبع غذایی مهمی در کشورهای گرمسیر است. (113)

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست