responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 496

اسپرینگ فیلد


نویسنده (ها) :
بخش جغرافیا
آخرین بروز رسانی :
سه شنبه 22 بهمن 1398
تاریخچه مقاله

اِسپرینگ‌فیلد \ [e]sp[i,e]ring-fild\ ، شهر و (از 1812م) مرکز شهرستان هَمپدِن در جنوب غربی ایالت ماساچوست در ایالات متحدۀ آمریکا. این شهر با میانگین 21 متر ارتفاع از سطح دریا، در کنارۀ شرقی رود کِنِتیکِت و 128 کیلومتری غرب شهر بوستِن قرار دارد. اسپرینگ‌فیلد شهر مرکزیِ مادرشهرِ یکپارچۀ ‌اسپرینگ‌فیلد ـ هولیوک ـ چیکِپی است. پایگاه هوایی وِستُوِر در شمال این شهر قرار دارد.
ویلیام پینچِن، یکی از بنیادگذارانِ صاحب‌امتیازِ مهاجرنشین خلیج ماساچوست، در 1635م در کرانۀ غربی رود کنتیکت سکونتگاهی بنا کرد که همان اَگِوام امروزی است. حیوانات اهلی مهاجرنشینان خسارت فراوانی به مزارع ذرت بومیان سرخ‌پوست وارد می‌کردند و از این رو، گروههای مهاجرنشین در 1636م به کرانۀ شرقی رودخانه، که اسپرینگ‌فیلد کنونی است، نقل مکان کردند. این مکان در 1640م به نام زادگاه پینچن در انگلستان، اسپرینگ‌فیلد نامیده شد و در 1852م رسماً شهر شد. این شهر در 1675م، درجریان جنگ شاه فیلیپ، کم‌و‌بیش به‌طور کامل به‌دست بومیان سرخ‌پوست ویران گشت.
تغییر اسپرینگ‌فیلد از جامعه‌ای کشاورز به صنعتی، با ساخت کارخانۀ اسلحه‌سازی در این شهر در 1777م، سرعت گرفت. این کارخانه در زمان انقلاب آمریکا، اسلحۀ مهاجرنشینان را تأمین می‌کرد و در جریان شورش به رهبری دَنیِل شِیز در 1787م نیز از سوی شورشیان هدف حمله‌ای ناموفق قرار گرفت. در زمان جنگ داخلی آمریکا، کارخانۀ اسلحه‌سازی دیگری که در 1794م ساخته شد و هم‌اکنون یک مکان تاریخی ملی است، تفنگهای سرپُر معروف اسپرینگ‌فیلد را تولید می‌کرد. این کارخانه کم‌کم از تولیدکنندگان اصلی جنگ‌افزارهای کـوچک شـد و بعـدهـا تفنگهـای اسپـرینگ‌فیلـد ــ جنگ‌افـزار سـازمـانی نیـروی زمینی ایـالات متحـده تـا 1936م ــ و گَـرِند را پـدید آورد. کـارخانۀ اسلحه‌سازی اسپرینگ‌فیلد در دهۀ 1960م بسته شد.
برخورداری از نیروی برق‌آبی فراوان و ارتباط یافتن با بوستِن از طریق راه‌آهن در 1835م، موجب شد تا اسپرینگ‌فیلد به‌سرعت به شهری صنعتی تبدیل شود. امروزه مهم‌ترین منابع درآمدی شهر را خدمات بهداشتی و درمانی، بیمه، و دیگر خدمات تشکیل می‌دهند. تولیدات این شهر نیز شامل لوازم برقی، مواد شیمیایی، مصنوعات پلاستیکی، لوازم ورزشی، لوازم جانبی خودرو، تجهیزات تهویۀ هوا و گرمایش، رایانه، لباس، و کتاب و دیگر نشریات چاپی است. صنعت چاپ و نشر در این شهر دارای اهمیت فراوان است. دفتر مرکزی شرکت مِـریـام ـ وِ‌بستِر، کـه از 1847م واژه‌نـامـه‌هـای مـریـام ـ وبستـر را منتشر مـی‌کنـد، در اسپرینگ‌فیلد قرار دارد.
اسپرینگ‌فیلد چندین موزۀ مهم دارد که از جملۀ آنها می‌توان موزۀ تاریخی درۀ کنتیکت، موزۀ هنرهای زیبا، موزۀ علوم و موزۀ اسلحه را نام برد. کالج اسپرینگ‌فیلد در 1885م تأسیس شد و دیگر کالجهای مهم این شهر عبارت‌اند از کالج بین‌المللی آمریکایی (1885م) و کالج نیوانگلند غربی (1919م). جِیمز نِیسمیث در 1891م بازی بسکتبال را در اسپرینگ‌فیلد پایه‌گذاری کرد و سالن بسکتبال آوازه در این شهر، یادبود اوست. پارک نمایشگاهی ایالتهای شرقی در اسپرینگ‌فیلد غربی، محل یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاهها و بازارهای سالانۀ کشاورزی ـ صنعتی در شرق ایالات متحده است که هر ساله در ماه سپتامبر / شهریور برگزار می‌شود. یک دهکدۀ قدیمی بازسازی‌شدۀ نیوانگلندی و دو سالن نمایش در این پارک وجود دارد.
جمع‌ ‌(2000م) ناحیۀ مادرشهر: 932‘591 تن، شهر: 082‘152 تن.

مآخذ

EA, 2006;
EB, 2008;
ME, 2008.

بخش جغرافیا

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 496
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست