responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1149

آرمونیقی


نویسنده (ها) :
حسینعلی ملاح
آخرین بروز رسانی :
پنج شنبه 5 دی 1398
تاریخچه مقاله

آرْمونیقی [ārmūnīqī]، سازی از گروه آلاتِ موسیقی بادی مطلق (ذوات النّفخ مطلق، نک‌ : مراغی، 124، 125) که به آن «سازِ دهنی» نیز می‌گویند. ساختمان این ساز تشکیل می‌شود از شماری استوانه با زبانۀ آزاد که در جعبه‌ای کنار یکدیگر جای گرفته است. نوازنده، با دمیدن از رأس نایها، استخراج لحن می‌کند. نوع تکامل‌یافتۀ آن را غربیها «آرمونیکا» می‌نامند. فارمر آن را پان پایپس یا نای پان خوانده است (ص 210)، اما برخی دیگر فلوتِ پان خوانده‌اند («لاروس...»)، II/ 15). چنان‌که پیداست، این هر دو نام از آنِ سازِ واحدی موسوم به «موسیقار» (ساز دهنی، یا آرمونیقی) است. برای نواختن این ساز، نوازنده باید ساز را روی لبها به حرکت آورد، تا دَمْ وارد استوانه‌ها بشود و زبانه‌ها را به لرزه درآورد (همان، II/ 40).

مآخذ

مراغی، عبدالقادر، مقاصدالالحان، به کوشش تقی بینش، تهران، 1356ش؛
نیز:

Farmer, H.G ., A History of Arabian Music, London, 1973;
Larousse de la musique, Paris, 1957.

حسینعلی ملاح

نام کتاب : دانشنامه ایران نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست