responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دائرة المعارف بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 4  صفحه : 771

احمد زی


نویسنده (ها) :
محمد آصف فکرت
آخرین بروز رسانی :
پنج شنبه 21 فروردین 1399
تاریخچه مقاله

اَحْمَدْزی، یا احمدزائی، احمدزئی، یعنی دودمان احمد، نام طوایفی که از چند قبیلۀ پشتون منشعب شده‌اند و هریک به نیای خویش، احمد، منسوبند.
احمدزیان در سرزمینهای مرزی افغانستان ـ پاکستان زندگی می‌کنند. دو خاندان احمدزی در افغانستان از شهرت بیشتری برخوردارند: نخست، شاخه‌ای از قبیلۀ ابدالی که دودمان احمدشاه دُرّانی از آن جمله است. این خاندان در تاریخ افغانستان از مقام والایی برخوردار بوده، و گاه‌به‌گاه در رخدادهای سیاسی این کشور نقش برجسته‌ای داشته‌اند. خاندان دیگر بیشتر در استانهای پَکتیا و لوگر اقامت دارند. از مهم‌ترین دودمانهای احمدزیان، می‌توان به عیسی خیل، موسى خیل و اکورزی (یا اکورخیل) اشاره کرد (نک‌ : ایرانیکا). الفینستون (II/ 157) از احمدزیانی یاد می‌کند که در شرق لوگر و جنوب رودخانۀ کابل تا جلال‌آباد استقرار یافته‌اند. برخی (شیرمحمدخان، 222)، احمدزیان را شاخه‌ای از عمرزی و برخی دیگر آن را شاخه‌ای از طایفۀ کاکری دانسته‌اند (اعتضادالسلطنه، 33). در افغانستان برخی از روستاها که احمدزیان آنها را آباد کرده، یا در آنها اقامت دارند، به نام احمدزی معروف شده‌اند؛ ازجملۀ آنهاست، روستاهایی در بخش شیرزاد خوگیانی و منطقۀ لغمان در استان ننگرهار و نیز در منطقۀ جاجی در استان پکتیا (دائرةالمعارف آریانا).
در ناحیۀ مرزی پاکستان، معروف‌ترین گروههای قومی احمدزی اینهاست:
1. احمدزیِ وزیر (در جنوب وزیرستان) از دودمان احمد بن موسى درویش که تبار آنان به شخصی به نام کرلان می‌رسد و ازاین‌رو به کرلانی نیز معروفند (کارو، 21؛ نیز نک‌ : شیرمحمدخان، 251). این احمدزیان از طریق پیوند با دیگر قبایل، خاندانهای جدیدی پدید آورده‌اند (برای تفصیل، نک‌ : موری، 103). بلو (ص 118-119) جمعیت این احمدزیان را 10 هزار خانوار نوشته، و 123 شاخۀ قبیله‌ای آن را نام برده است. در تواریخ خورشید جهان هم نام 175 طایفۀ احمدزی که از دو خاندان بزرگ سین خیل و کالو خیل وزیری منشعب شده‌اند. در ضمن نسب نامه‌ای یاد شده است (شیرمحمدخان، 254).
2. احمدزی سلیمان خیل، خاندان مهم چادرنشین که با قبیلۀ سلیمان خیل غلزی ارتباط دارند و خیمه‌گاه زمستانی آنان در سدۀ 19م در پهارپور از توابع دیره اسماعیل خان بوده است (موری، همانجا).
3. احمدزی داوتانی (یا دفتانی)، که با قبایل متحد لودی پیوند دارد (همو. 123؛ شیرمحمدخان، 222). زیستگاه زمستانی ایشان در کرانه‌های رودخانۀ سند در میان کَت مَلانه و پَرکه از توابع دیره اسماعیل خان بوده است.
4. چندین خاندان دیگر احمدزی که در کرانۀ رودخانۀ گومل زندگی می‌کنند (برای تفصیل بیشتر و نام این خاندانها، نک‌ : موری، 203).
مؤلف حیات افغان (حیات خان، 146) از شاخه‌ای از احمدزی که با شاخۀ خدوزی از خاندان بزرگ‌تر ادین زی منشعب شده، یاد می‌کند.

مآخذ

دائرةالمعارف آریانا، کابل، 1330ش؛
شیرمحمدخان، تواریخ خورشید جهان، لاهور، 1311ق؛
اعتضادالسلطنه، علیقلی میرزا، تاریخ وقایع و سوانح افغانستان، به کوشش هاشم محدث، تهران، 1365ش؛
نیز:

Bellew, H. W., An Inquiry into the Ethnography of Afghanistan, Graz, 1973;
Caroe, Olaf, The Pathans, 550 B. C.- A. D. 1957, London, 1964;
Elphinstone, M., An Account of the Kingdom of Caubul, Oxford, 1972;
Hayat Khan, M., Afghanistan and its Inhabitants (Hayat-i-Afghan), tr. Henry Priestly, Lahore, 1981;
Iranica ;
Murray, J. W., A Dictionary of the Pathan Tribes, Calcutta, 1899.

محمدآصف فکرت

نام کتاب : دائرة المعارف بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 4  صفحه : 771
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست