responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دائرة المعارف بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 14  صفحه : 226

آرمونیقی


نویسنده (ها) :
حسینعلی ملاح
آخرین بروز رسانی :
یکشنبه 19 آبان 1398
تاریخچه مقاله

آرْمونیقی، سازی از گروه آلاتِ موسیقی بادی مطلق (ذوات‌النّفخ مطلق، نک‌ مراغی، 124، 125) که به آن «سازِ دهنی» نیز می‌گویند. ساختمان این ساز تشکیل می‌شود از تعدادی استوانه با زبانۀ آزاد که در جعبه‌ای کنار یکدیگر جای گرفته است. نوازنده، با دمیدن از رأس نایها، استخراج لحن می‌کند. نوع تکامل‌یافتۀ آن را غربیها «آرمونیکا» می‌نامند. ﻫ .ج. فارمر آن را پان‌پایپس یا نای‌پان خوانده (ص 210). دیگران فلوتِ پان خوانده‌اند ( لاروس موسیقی). چنان‌که پیداست، این هر دو نام از آنِ سازِ واحدی موسوم به «موسیقار» (ساز دهنی، یا آرمونیقی) است. برای نواختن این ساز «نوازنده باید ساز را روی لبها به حرکت آورد، تا دَمْ وارد استوانه‌ها بشود و زبانه‌ها را به لرزه درآورد» (لاروس موسیقی).

مآخذ

لاروس موسیقی؛
مراغی، عبدالقادر، مقاصدالالحان، به کوشش تقی بینش، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1356ش؛
نیز:

Farmer, Henry George, A History of Arabian Music, to the XIII th c., London, 1973.

حسینعلی ملاح

نام کتاب : دائرة المعارف بزرگ اسلامی نویسنده : مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی    جلد : 14  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست