نویسنده (ها) :
فریدون شیرین کام
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399 تاریخچه مقاله
اِبْنِ ثَلْجی، ابوعبدالله محمدبن شجاع (181-266 ق/ 797- 880 م)، فقيه و محدث حنفی در بغداد. علت اشتهارش به ثلجی انتساب وی به جدش «ثلج» است (سمعانی، 3/ 144). او فقه را نزد حسن بن زياد لؤلؤی آموخت و از پيشوايان فقهی زمان خود شد (ابن تغری بردی، 3/ 42). از يحيی بن آدم، اسماعيل بن علية، ابی اُسامة، وُكيع، عبيدالله ابن موسی و محمد بن عمر واقدی حديث نقل كرده است. از ميان كسانی كه از ابنثلجی نقل حديث كردهاند میتوان از يعقوب بن شيبه و نوهاش محمد بن احمد، عبدالوهاب بن ابی حية، عبدالله بن احمد بن ثابت بزاز نام برد (خطيب، 5/ 305). در روزگار ابن ثلجی بحث حدوث و قدم قرآن به شدت در ميان مسلمانان مطرح بود و بنابر روايت ذهبی ( ميزان الاعتدال، 3/ 578) وی به مخلوق بودن قرآن اعتقاد داشت، ولی همو در جای ديگر ( سير اعلام النبلاء، 12/ 380) میگويد كه ابن ثلجی در اين مسأله نظر خاصی نداشت. ابنثلجی به زهد و پارسايی و مهارت بسيار در فقه و حديث ستوده شده است (ابن ابیالوفاء، 2/ 60)، ولی قواريری، ابوالفتح ازْدی (نک : ابن جوزی، الضعفاء و المتروكين، 2/ 70)، ابن عدی (6/ 2293) و ذهبی ( العبر، 1/ 382) او را غيرثقه دانستهاند. به گفتۀ ابن نديم (ص 259) او به معتزله گرايش داشت. مذهب فقهی ابوحنيفه را نيز شرح و بسط داد و دلايل بسيار برای تقويت آراء و فتاوی فقه حنفی اقامه نمود. نسبت به امام شافعی نظر مساعدی نداشت، ولی به هنگام مرگ از او ستايش كرد و گفت كه در مورد او از نظر خود عدول كرده است (ابن عدی، 6/ 2292). احمد بن حنبل با او سخت مخالف بود و در نكوهش او تا حد تكفير اصرار میورزيد و هنگامی كه متوكل، خليفۀ عباسی در مورد ابن ثلجی برای تصدی امر قضا از او سؤال كرد، ابن حنبل وی را شايستۀ اين مقام ندانست (ابن جوزی، المنتظم، 5/ 58). به گفتۀ بغدادی (همانجا) ابن ثلجی در 4 ذيحجۀ 266 ق، در حال سجده درگذشت و او را، چنانكه وصيت كرده بود، در خانهاش كه در جوار مسجد بود دفن كردند. ابننديم (ص 260) تاريخ درگذشت او را 257 ق ذكر كرده است. آثار ابن ثلجی عبارتند از: تصحيح الآثار؛ النوادر فی الفروع؛ الكبير؛ كتاب المضاربة (همو، 260)؛ كتاب الكفارات (حاجی خليفه، 2/ 1453، 1459)؛ مناسك (ذهبی، سير اعلام النبلاء، 12/ 380)؛ الرد علی المشبهة (ابن ابی الوفاء، 2/ 61). از اين آثار اطلاعی در دست نيست، ولی به گفتۀ سزگين مطالب بسياری از كتابهای او را مؤلفان حنفی متأخر در آثار خود جای دادهاند (1(3)/ 85).