نویسنده (ها) :
علی رفیعی
آخرین بروز رسانی : شنبه 3 خرداد 1399 تاریخچه مقاله
آلِ یاسین، یا اِل یاسین، اصطلاحی برگرفته از آیهای که یک بار (امّا نه دقیقاً به این شکل) در قرآن مجید به کار رفته است: «سَلامٌ عَلى اِلْ یٰاسینَ» (صافّات / 37 / 130). قاریان و مفسّران این واژه را به چند گونه خواندهاند. عامۀ قرّاءِ مکّه و بصره و کوفه آن را ال یاسین (به کسر الف) و عامّۀ قرّاءِ مدینه آل یاسین قرائت کردهاند (طبری، 23 / 61). 1. ال یاسین به دو مفهوم گرفته شده است: الف ـ الیاسین، واژهای و تلفظی دیگر از الیاس است، مانند میکال و میکائیل و میکائین و سیناء و سینین. به گفتۀ ابنجنّی، اینگونه تلفظ در میان اعراب رایج بوده است (قرطبی، 5 / 120). بنابراین، ال یاسین همان الیاس است و درود خداوند نیز بر خود اوست (طبری، همانجا)؛ ب ـ ال یاسین، به گفتۀ زجّاج جمع الیاس است و یاءِ نسبت در آن حذف شده است و مقصود از آن خود الیاس و پیروان اوست (طبرسی، 5 / 81؛ مجلسی، 13 / 392)؛ 2. آلِ یاسین که مرکب از دو واژۀ آل و یاسین است و به سه مفهوم گرفته شده است: الف ـ یاسین پدر الیاس است (زمخشری، 3 / 352) و آل، خاندان یاسین که مقصود خود الیاس است (بیضاوی، 2 / 299)؛ ب ـ یاسین (یٰس) نام سوره یا قرآن است و آل یاسین اهل قرآن و مؤمنان به کتاب خداست (طبرسی، 5 / 82؛ فخر رازی، 26 / 162)؛ ج ـ یاسین نام حضرت محمد (ص) وآل، خاندان اوست (طبرسی، 5 / 82). ابن عباس گوید: ما آل محمّد آل یاسینیم (سیوطی، 5 / 286) که آل محمّد در قول ابن عباس در معنی اعم به کا رفته است؛ و نیز از حضرت علی (ع) با اسنادش نقل شده است که فرمود در آیۀ «سلام علی آل یاسین»، یاسین محمّد (ص) و ما آل یاسینیم (حسکانی، 2 / 109-112؛ طباطبایی، 17 / 159).